torsdag 25 juni 2026

Ny predator håv från södersportfiske

 Min håv från Savage Gear gick sönder senaste fisketuren. Den har varit på fallrepet ett tag så det va dags för en ny. Min kompis Jonas har en CVC håv som är grym så jag tänkte köpa en sådan men så såg jag Söders Sportfisket egna som såg vansinnigt bra ut. Och den fick är verkligen i en klass för sig. Jag har använt ett antal håvar genom åren men ingen så välbyggd och rejäl och genomtänkt som denna. Min gamla Savage Gear håv bleknar i jämförelse.

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/soder-tackle-premium-pike-net-xl-l76xw81xd100cm-handle-188-235cm.html



Jag har gjort en liten recension om den i videon nedan. 



fredag 19 juni 2026

Nytt PB på Gädda

Hur bättre fira midsommar än att fiska på från tidig morgon till sen eftermiddag för att sen åka hem för att i lugn och ro dricka lite öl. Jag tog med mig Adam till ett älv område han aldrig fiskat i men som jag kört en del i genom åren med hyggligt resultat. Vi sticker från mig med min båt kl 05,45 på morgonen och är framme en lång stund senare. Älv fiske är ju väldigt annorlunda mot vanligt insjöfiske. Man måste hålla koll på vattenflöde, bakvatten, hålor osv mycket mer än i sjö. Sen är det ju ofta en jävla massa stock och sten i älvar så försiktighet krävs eller kunnande om vattnet.
 
I allafall morgonen bjuder på svag vind med ett tjockt molntäcke vilket vi gillar. Vi hittar ganska omgående bytesfisk och gäddor i djupa hålor på 5-12 meters djup. Vi får även upp några gäddor där men inga stora. Dom flesta runt 85 cm och flera tappade. Sen kommer Solen och det blir svårare. Vi byter områden 2-4 gånger men bara smått som inte fastnar. Vi letar som alltid gräs i anslutning till djupare vatten och hittar som alltid det. Jag kan detta område väl.

Klockan är väl runt 15.00 och det har nu gått flera timmar efter intagen lunch utan fångad fisk. Vi åker runt ett fint gräsbälte där det är 1.4 meter djupt och nära till djupt vatten. Jag skickar ut mitt Jerkbait och efter 10 vevtag tar det tvärstopp. Jag skriker till Adan att släpp allt denna är stoor ta håven. Adam är med på noterna. Jag fiskar med ett kraftigt spö från Wolfcreek på 170 gr och en Revo Toro Beast (jag fiskar bara med Ambassadeur o multi till gädda ) 
Gäddan är sjukt stark och sliter nästan spöt ur handen på mig vid hugget, den går ett halvt varv runt båten och jag kan verkligen inte lyfta den med spöt direkt, släpper bromsen lite och den sliter iväg 15 meter lina. Sen få jag kontroll på den och den kommer mot båten. Adam ser den o är nog lika nervös som mig..Ska vi klara den, sitter den bra, osv. Jo Adam håvar perfekt och den är stooor så in i helvete.

Tjock över ryggen som en stock, stor skalle, och tung. Vi väger o mäter den till 110 cm och 11.6 kg. Då räknade jag av nått hekto för felmarginal. 110 cm och 11.6 kg är en galen kondition för en gädda, Speciellt en älv gädda som ofta är smalare o längre än sjö gäddor. Och nu är det mitten av Juni. Denna gädda innan leken full med rom o mat i sig så pratar vi 13 kg på denna.

Helvete så bra. Det va mycket adrenalin i kroppen på oss båda och lycko kramar. Fan vad bra vi fiskar nu det gäng som vi blivit.

Nu bärs ikväll och imorgon lördag blir det vila men på söndag kanske vi fiskar igen.








torsdag 18 juni 2026

Nya smarta spännband till trailern

Jag har nu i flera år haft spännband med automatisk upprullning på på mina båttrailers som har varit ruskigt praktiska, problemet har varit att kvaliteten på dessa är väldigt varierande och dålig. Det som går sönder är returfjädern som i bästa fall håller 1 år men ibland bara några månader. Dom klarar helt enkelt inte att bli utsatta för väder och vind över tid.

Så nu tröttnade jag på dessa och funderade på en annan lösning. Jag hittade en väldigt bra lösning på Motonet som jag nu använder istället. Dessa är inte automatiskt utan trationella spännband med den skillnaden att dessa kan man bulta fast i trailern så dom sitter permanent. Man tar helt sonika bort kroken på fästet och sätter dit en M12 bult istället och bultar fast dom. Sen är det bara bandet som blir löst. Detta bandet har även en sydd ögla i stället för metal krok så det passar perfekt att fästa runt knaparna på min båt. 

Jag lägger upp bilder så förstår ni exakt hur det är gjort.


 











måndag 8 juni 2026

Totalt utfiskad av Jonas

Första fiskepasset efter min ljumskbråcks operation blev med Jonas. Vi fiskade så klart ett vatten vi kan väl som inte är så stökigt så vi kunde se så jag höll ihop. Och det va inga problem alls med det. Vi gick upp tidigt som fan, Ja jag tyckte det va tidigt. Jonas som aldrig eller knappt sover va uppe tidigt som alltid. I med båten i vattnet kl 08,00 och det är en jävla fin dag för fiske. Mycket moln med nån solglimt då o då och en bra vind från syd/väst. Men satan vad gäddorna vad trixiga idag på detta vatten. Jag lyckades verkligen inte idag. Det va stolpe ut hela tiden för mig med många följare, hugg men dåligt med fisk upp. Jag landade en liten skit på hela dagen.

Jonas däremot trixade rätt hela dagen och drog upp 12 st. Inga jätte stora men flera mellan 90-100 cm i bra kondition. Han hade rätt tempo o rätt häng på betena idag. Baitfish-Tail motoroil samt en Custom Goblin jerk levererade stort.

Men så är fisket, ibland gör man allt rätt och det går bra, ibland känns det som att inget går rätt. Men vi fiskar som ett Team och ser varje stor fisk som en framgång och ett gemensamt jobb. För det är aldrig en persons jobb att det kommer upp stora gäddor i båten regelbundet. Alla tänker, funderar, studerar vattnet, med vindar väder rörelse osv osv. Utan varann och team känslan skulle inte jag eller någon av oss kunna fiska eller orka alla långa pass. Vi hjälps åt och ibland har jag dom stora i linänden en annan dag är det mina vänner. Vi har haft en bra dag på vattnet igen med fantastisk natur och bra fiske. Finns fan inget bättre för kroppen och sinnet.

Ny utmaningar och hädelser kommer snart framöver så bara fortsätt att följ min blogg.










tisdag 26 maj 2026

Opererats för ljumskbråck

 Då är man nyopererad för ljumskbråck på vänster sida. Operationen gick bra och personalen på Sophiahemmet har varit fantastisk. Jag va tvungen att ta mig till Sophiahemmet i Stockholm eftersom det inte fanns operationstid på 2 år i Västmanland. Vad hände med vårdgarantin som lovar vård inom 90 dagar... Jag har även ett litet ljumskbråck på högersidan som ska opereras i höst/vinter här på Sophiahemmet. Dom ville inte göra båda sidor på en gång utan tog det som va mest akut. Jag fick åka taxi gratis till Västerås tågstation sen därifrån ta tåget till Stockholms Central och därifrån tunnelbanan till Sophiahemmet. Jag trodde det skulle vara svårt att hitta på Stockholms Central men det va mycket enkelt och det är endast 200 meter att gå från tunnelbanestationen till Sophiahemmet. Jag har ju inte åkt vara sig tåg eller tunnelbana på 35 år ca. Men det va smidigt. Hem får jag åka sjuktransport gratis vilket är bra.
Nu väntar en sjukskrivning på 1-4 veckor enligt läkaren. Jag får arbeta efter 1v men inte lyfta tungt eller jobba med tunga uppgifter samt stå på huk o slita. Men det finns ju lättare uppgifter att göra på arbetet. Det är för dyrt att vara sjukskriven en längre tid. Så jag gissar på att jag kommer arbeta om ca 5-8 dagar igen. Vi får se hur ont jag har helt enkelt. 
Lite groggy på uppvaket.



lördag 23 maj 2026

Efterleksfiske med stora o små gäddor

 Lördag och mycket hårda vindar över Mälaren på 12-14 m/s tycker vi är för mycket på den stora sjön så vi tar kurs på en mindre sjö där det inte blir så stora vågor. Visst det blåser som fan här med men det är både fiskbart och åkbart med båten bekvämt.
Det är Jag Marcus & Adam som fiskar idag från min båt. Vi får i båten runt nio tiden och det är en svag bris med strålande sol.

Tanken är att gäddleken är över för dom stor gäddorna, dom små vet vi är klara med leken. Fisket börjat väldigt trögt med få kontakter och bara smått upp under hela förmiddagen. Vi tar lunch runt 12 som består av Kassler sallad som jag lagat till mig och Adam, Marcus äter nån bergsklättrarmat som behövdes ätas upp. Vi fiskar på runt olika ställen men det är trögt fram till runt kl 14 tiden för då molnar det på och det blåser som satan.

Vi fiskar en fin kant där det är pålandsvind. Båten kränger rejält i vinden och elmotorn får verkligen jobba nu för att hålla oss i kurs. Tidigare under dagen har Adam och Marcus fått mer fisk än mig, dom jag fått har även dom vart små. Men som man säger "gammal är äldst" Jag tar fram en Jaxon wobbler på 25 cm som är väldigt lik en liten gädda som simmar på ett djup av ca 1-1.5 meter, perfekt över gräset. Just beten som ser ut som små gäddor är sjukt bra speciellt under lektiden, för gäddor är kannibaler. Så dom stora honorna har inga problem att äta små gäddor. Efter 30 minuter så smäller det på utav helvete i mitt spö och jag säger att nu är det större fisk på så greppa håven. Adam släpper allt och håvar upp den efter en hårt fight. Jävlar den högg så in helvete hårt så jag tänkte att den punkterat wobblern. Inget riktigt monster men än fet gädda på 7 kg. denna har lekt klart tidigt och ätit upp sig redan.

Sen hugger det för alla som om gäddorna blivit galna i ca 1.5 timme många mindre gäddor för alla men så smäller det till rejält i mina grejer igen och även nu är det en större gädda. Jag väljer att hand landa denna för att slippa håv trassel. Det en fin fisk som är längre än den på 7 kg men smalare så kanske 5 kg. Så nu från att blivit från fiskad i början av mina vänner så har jag nu både flest och störst gäddor i båten hahaha. Efter hugg perioden så kommer det in ett ösregn i 5 minuter och fisket dör ut. Blir uppehåll en stund men så ser vi att mer regn och lågtryck är på väg så vi ger oss för denna dag.

Det va en mycket trevlig dag med 15 gäddor upp, många skratt, roligt fiske, med fantastiskt sällskap. Vad mer kan man begära. Jag begär inte mer än så i allafall

Även en pytteliten gädda är en gädda



Gädda som ätit upp sig efter leken. Ca 7kg

Lite längre men smalare ca 5 kg

Jaxon wobbler på 25 cm som va bäst för mig idag




måndag 18 maj 2026

Trögt fiske men ändå en fin upp.

 Jag tog ledigt på fredagen eftersom det va klämdag. 4 dagar ledigt är ju jävla skönt asså. Men 2 av dagarna regnade bort så det blev bara 1 dags fiske ändå. Jag och Jonas körde ett pass i Mälaren på fredagen men fisket var väldigt trögt med få kontakter. Det beror på att gäddorna precis lekt klart och är trötta nu. Det har dessutom regnat och blåst mycket dom senaste dagarna så vattnet va rejält grumligt där vinden legat på. Så vi fick tänka lite innan vi hittade ställen där betesfisken såsom brax, sarv, mört vilket uppehålla sig. För i dom vindsatta vikarna va dom inte. Vi åkte till ett område som varit skyddat från vinden flera dagar och här är vattnet lite klarare. Här känns rätt tycker vi. 

Vi har hunnit bli hungriga och bestämmer oss för att käka lite. Jonas vräker i sig bananpannkakor medan jag tänker, ett par kast till innan jag käkar. Tredje kastet smäller det till på min Pike Strike Tail i färgen perl/rosa. Jag säger till Jonas att det är nog en liten för den beter sig inte som en storgädda men sen blir det tungt och ett stort huvud tittar upp. Ta håven Jonas ropar jag sen här är stor. Jonas lägger ifrån sig bananpannkakorna och håvar upp den. 

Vi ser att det är en skaplig gädda, urlekt men ändå stor. När jag tar gälgreppet för att kroka loss den så slinter jag och en krok pressas in i fingret. Aj som satan. Men det går bra eftersom jag sen flera år kör hullingfritt så det blir bara ett litet hål i fingret.

Vi mäter den till 105 cm men vi väger den inte men uppskattar vikten till ca 8 kg. En bra första fisk för dagen. Jag intar min lunch innan vi fiskar vidare. Men det är långt mellan kontakterna, några få försiktiga hugg på flera timmar innan Jonas får ett bra hugg men den går loss. Vi ser den i ytan och det va helt klart en stor gädda. Jonas fångar till slut en gädda på 96 cm och mer blir det inte denna dag. Visst hade vi kunnat fånga ett gäng små gäddor om vi velat men det lockar inte oss. “Go Big or Go Home” är vårt motto.

Nu ska man jobba 5 dagar innan nästa fiskepass. Vart det blir får vi se.



lördag 9 maj 2026

Återigen grymt bra fiske

 Idag så kände jag att vädret va perfekt för gäddfiske, eller redan tidigare i veckan så va jag säker på att det skulle va perfekt denna lördag då jag kollat vindar osv.
Jag fiskade idag men min mycket goda vän Jörgen som inte är en hardcore gäddfiskare som vi andra men en sjujävla bra kamrat som hänger med då o då när vädret är lagom bra. Jag har bestämt mig för ett mindre vatten idag som ligger 1.5 timmes bilfärd bort men detta vatten har visat sig jävligt bra ibland. Vi lägger i båten på förmiddagen runt 10 tiden och solen står högt och vi har en stark sydlig vind hela dagen. Det har dessutom blåst syd/sydväst  hela veckan här så allt pekar på bra fiske idag.
Vattnet är inte varmt men inte heller väldigt kallt utan pendlar under dagen mellan 10 och 12 grader. Jag tänker för mig själv tidigt på passet att dom är säkert inne för lek nu gäddorna då vattnet nått lek temperatur och då skiter det sig. men jag har tur att ha fel. Dom stor har inte gått in för lek än. Nästan direkt drar Jörgen upp en fin fet gädda på 6.2 kg. Ja vi vägde denna då hans personbästa är på 7 kg och denna såg ut att kunna knäcka det men icke. Vi fiskar på ett par timmar och vi får bra med fisk runt 80-104 cm.
Vi flyttar oss en bit till där vinden ligger på bra vi har 10m/s i byarna och bra djup utanför fjolårsgräs. Där smäller det till bra i mitt spö, i linänden har jag en Big Mc Rubber i färgen gädda betet är 25 cm . Och gäddan totalt slukar hela skiten det sticker bara tafs ut ur käften, jag tänker att gummibetet har väl lossnat helt för det händer. Men icke jag hand landar gäddan utan håv och hela betet sitter i käften. Sjukt. gäddan är ca 6-7 kg så en ok gädda för mig.

Sen händer det. På samma område med samma bete några kast senare så tar det tvärstopp. Ett hårt hugg som är tungt. Jag fiskar med rejäl utrustning så jag känner direkt att denna är nog rejält stor, Säger till Jörgen att ta håven för denna är stor..sen blir jag tveksam. Den har lite för snabba huvudskakningar som stora gäddor inte brukar ha, men jag känner tyngden och den går efter botten och den är tung. Nu är jag säker den är riktigt stor.
Jörgen är beredd med håven och allt går bra nu ligger det en väldigt stor gädda i håven. Vi ordnar till med vågsäck och våg medans hon får vila i håven i vattnet.
Sen när jag lyfter upp hemma så känner jag att lätt 10 kg eller nära. Vågen visar 11.2 kg vi räknar av 0,1 kg för vågsäcken + felmarginal o säger 11 kg blankt längden 113cm. Gäddan va full med rom.
Helvete vad bra, bara 0,5 kg från personbästa. Adrenalinet rusar i kroppen när man får dessa stor gäddor så jag måste sätta mig en stund efter att vi frisläppt henne och se hur hon simmar ner i djupet igen. Fantastiskt.

En helt fantastisk fiskedag med 4st över 100 cm upp och ett gäng strax under. 9 st gäddor kom upp idag. Vi åt god hemmagjord pastasallad, mackor och kaffe under dagen. Helt enkelt en perfekt dag.

Vår fisket denna vår har varit det bäst på många år. Jävlar vad mycket stor fisk som kommit upp. Snittet är bara helt galet. Men vi är fan rätt duktiga på det här med att fiska grov gädda jag och mina älskade fiske galningar Vi är nu ett bra gäng som kommer bli ännu bättre.

Ledsen för bilderna som döljer bakgrunden men jag vägrar avslöja var vi fiskar.

ca 6 kg

6-7 kg

6-7 kg

113 cm 11 kg


6.2 kg




onsdag 6 maj 2026

LiFePO4-Batteri problem och ny termos

Två hela veckor har jag varit sjuk med ihållande hosta, trötthet, svag feber, och rinnande näsa. 2v… jag brukar aldrig bli så dålig av virus. Max 1v brukar jag va däckad. Kanske är det åldern nu, eller så va det ett extra elakt virus denna gång. Som ni förstår har jag inte orkar fiska under denna tid utan bara fokuserat på att bli frisk och små fixat hemma mellan host attackerna. Ja och angående småfix så blev det ett större dyrt fix med.

Jag hade ju lämnat in Minnkota Terrovan för service hos Comstedt och den fick jag hem i ett fantastiskt skick så jag ville ju så klart ut o testa den så allt fungerar som det ska. Jag tog med mig Marcus ut på fisketur i Mälaren för jag tänkte att vi kan ju lika gärna fiska samtidigt som vi testar. Kvällen innan så gjorde jag som inför alla fisketurer med min båt. Laddar batterierna, kopplar på släpet, fixar mat, går igenom fiskeprylarna, kollar väder, sjökort osv osv. 

Väl på sjön så inser vi direkt att nått är knas med Minn kotan. Den låser inte i nedfällt läge. Hmm. Vi ser att dom monterat ett låsbleck/Sprint fel. Som tur är är det lättfixat på sjön, vi löser det på 10 min sen fungerar den perfekt.

Vädret är allt annat en perfekt med ett rejält kallras natten innan och nu nord/ostlig vind som gör det kallt. Vi fiskar på i en större vikt med endast en kontakt som va en större fisk som gick loss. Efter ett par timmar byter vi område och fiskar på en stund då händer det. Elmotorn och ekolodet dör. Batteriet är dött. Va fan jag laddade ju det hela natten…eller ? Vi tar en kaffe och funderar lite o testar olika ideer men batteriet är dött. Jaja inget att göra åt nu utan vi fiskar vidare utan ekolod utan elmotor. Vi ankrar med rep ankaret som vi gjorde förr i tiden innan elmotorer och ekolod va tillgängligt men fisket är trögt som väntat så vi ankrar i en liten lä vik för lunch som består av hamburgare tillagade på mitt Trangia kök. Jäkla trevligt att få i sig varm mat kalla dagar på sjön. Medans jag stökar undan köket och resterna från lunchen så ställer sig Marcus upp och drar iväg ett kast med en guld glittrig big mc rubber och pang så smäller det på en fin gädda. Jag får avsluta mitt stök för att greppa håven för att assistera Marcus. Gäddan sitter bra och glider in i håven. En fin fisk på ca 7 kg. Jag fortsätter stöka undan lunch bestyren innan vi fiskar vidare ytterligare några timmar. Men så kommer regnet och blåsten tilltar. Vi ledsnar lite. Fisket är trögt och saker jävlas. Vi bestämmer oss för att packa ihop för den här gången. Väl vid rampen så hoppar jag i land med kaffetermos, nycklar och jacka i handen, promenerar till bilen som står 100 meter bort. Ställer ner kaffetermosen på backen för att låsa upp osv samtidigt går tankarna om batteriet, har det verkligen gått sönder ?

Båten trailas upp och vi åker hem. Väl hemma så inser jag att kaffetermosen är inte i bilen, inte i båten. Vart fan är den…pling den står kvar på grusplanen 9 mil bort. Helvetes jävla skit. Min fantastiska “Thermos Work” termos som är så jävla bra och dyr.

Haha får väl köpa en ny då.

På kvällen hemma i garaget börjar jag felsöka mitt Lithium batteri. Batteriet är ett Mastervolt Mx Energi 100 Ah som jag köpte för 9 år sedan. 9 år tänker jag, och många laddningar och turer så visst kan det gått sönder men det borde hålla längre. Jag går bet på felsökningen försöker ladda det över natten men det blir inte fullt. Fuck it jag köper ett nytt.

Som tur är så har Hjertmans kampanj på bra LiFePO4-batterier så jag köper ett 130 Ah med inbyggd Bluetooth övervakning via app för 4000 kr. Jäklar vad priserna sjunkit på dessa lithium batterier med åren. Jag betalade 11500 för mitt Mastervolt för 9 år sedan.

Monterar nya batteriet och passar även på att byta ut kablar och kontaktdon då även detta suttit i 10 år så allt blir nytt och bra.

Kopplar sedan på batteriladdaren för att ladda upp batteriet då det är ca 50 % laddat då man får hem det vilket är normalt och man ska ladda det helt fullt för att balansera cellerna i batteriet. Detta sköts av en krets som heter bms.

Men jag inser snart att batteriet får bara 1.5 Ah från laddaren. Hmm. Det ska lätt matas på 15-20 Ah med denna laddaren från Victron som är bra. Kan laddaren va trasig så den inte laddar eller ger ifrån sig fel värden, är det inget fel på batteriet trots allt. Jag testar med en annan laddare jag har som också stödjer LiFePO4-batterier och den ger 20 Ah laddström direkt. Hmm. Då är det ju laddaren som är trasig inte batteriet. Jaha då köpte man ett batteri i onödan. Eller ? 

Jag drar till Biltema för att köpa en ny LiFePO4 batterladdare för jag behöver ha 2 st laddare i garaget. Hittar en som ger 20 Ah i laddström och kopplar på den på nya batteriet och det laddas upp med 20Ah som det ska.

Victron laddaren monteras ur båten och åker i soporna. Även batteri shunten från Victron monteras ur då jag inte behöver denna mer eftersom nya batteriet har inbyggd Bluetooth app övervakning det hade inte Mastervolt batteriet så därav Bluetooth shunten från Victron. Shunten är det inget fel på så den sparas.

Sen sätter jag den andra laddaren på Mastervolt batteriet och nu laddas även det upp med 20 Ah strömstyrka. Det är ju inget fel på batteriet. Jaja nu har jag ändå köpt ett nytt större batteri så det är ju bra och det får va så. Mastervolt Mx Energi batteriet kommer jag att sälja tillsammans med shunten men först ska jag testa det ordentligt så det verkligen är helt innan försäljning.

Läser sedan om andra som också haft problem med victron laddare som slutar ge ström till LiFePO4-batterier tydligen så låser dom sig i lågt ström läge.

Så när jag satte i laddaren natten innan fisketuren så laddade den inte upp batteriet. Jag tog för givet att den laddat upp batteriet men det va nästan tomt dagen efter. Gissar på 30 % laddat kanske och det räcker inte länge.

Så kan det gå.

Men nu är det ett nytt batteri i båten, nya kablar och kopplingar, ny batteriladdare så nu ska det väl fungera i många år.

Och Termos jäveln då. Jag tänkte köpa en ny likadan men det blev en Stanley termos.

Det finns enligt mig bara 2st fabrikat som gör riktigt bra termosar som håller värmen och inte går sönder och det är. Thermos och Stanley.

Nu när jag är frisk så lär det bli fiske kommande helg. Vi får se hur det går.

Pro supply lithium har jag i båten nu.

Min nya Stanley termos.

Min gamla trotjänare som lämnades vid hamnen


fredag 24 april 2026

Hur jag tillverkar mina egna stingers till gummibeten

 Här finns en video om hur jag tillverkar mina stingers.

Inte den bästa videon då jag är rätt kass på video. 

Men håll till godo.



torsdag 23 april 2026

Trasiga Minnkota motorer och mancold

 Min Minnkota Terrova motor även kallad elmotor / trollingmotor har levt ett ett hårt liv sen jag köpte den 2015. Många små grunstötningar samt så har den trailats måååånga mil på grusvägar och använts säkert närmare 1000 fiskepass. Så det är inte så konstigt att den till slut blir sliten. Jag upptäckte nyligen att propelleraxeln blivit lite skev, fan ochså. Jag ringer till företaget Jan Comstedh som är huvud grossist för bland annat MinnKota motorer och hör om dom kan laga den för en vettig summa. Nu håller jag i mig och tänker att detta är väl svindyrt men en ny motor kostar runt 25.000 så..Men jag får nästan en chock av priset på en offert på 2500 kr. Det va billigt tänker jag men bra. Då byter dom i princip hela eller allt i nedre delen på motorn jag pratar säger även till dom kolla styrlagringen och byta lagren som sitter där, en mer kostnad på ca 1000 kr samt en allmän översyn. Så slutnotan landar på ca 4000 med frakt kostnad. Fantastiskt.
Nu kommer den att troligen att fungera många år till. Bara att boka frakt och skicka den då. Eller ...

Företaget ligger ju således i Västra Frölunda så jag måste ju skicka den dit blir lite för långt att åka med bil. Jag börjar således att snickra ihop en trälåda till den då motorn kräver en låda på måtten 1700 x 45x40 och vkten blir ca 25 kg så har man inte direkt en kartong i den storleken.
När jag är färdig med trälådan efter några timmars snickrande. Så pratar jag med min fiske vän Jonas som har haft elfel på sin MinnKota som inte kan lösas utan han måste således köpa en helt ny MinnKota. Och då tänker jag att då kan ju jag använda hans kartong så blir ju lättare och perfekt att skicka den.

Sagt o gjort när han får hem sin motor så åker jag över och tar hans kartong och väl i mitt garage så börjar jag att packa ner den men självklart är det inte så enkelt då den nya modellen har lite andra mått än min gamla men efter 40 minuters pusslande och användandet av 2 st packtejpsrullar så är den redo för att skickas.
Jag går in till datorn och kollar olika frakt alternativ men inte ett enda fraktbolag tillåter mig skicka denna som privatperson. DHL, DSV/Schenker, Postnord, TNT, UPS alla sätter stopp. Max längd är 1.2 meter och max 20 kg. Jag ringer även upp dessa och frågar men samma svar. Bara som företag får du posta så stort. Jaha Fan gör jag nu då ?

Jag ringer till Comstedh och förklarar problemet och frågar om inte dom kan skriva ut en fraktsedel åt mig så jag kan posta den, jag kan stå för frakten säger jag. Det löser vi säger dom. Innan jag ens har hunnit lägga på luren så kommer en fraktsedel på mailen utan kostnad. Alltså servicen hos Comstedh är bara helt i världklass. Alla gånger jag varit i kontakt med dom om hjälp med ekolod, batterier, elmotor, eller annat så är dom så förbaskat trevliga, bra bemötande och man får alltid hjälp. Ett otroligt proffsigt bemötande som många företag borde lära sig av.

Iallafall den kom fram i fredags och jag får tillbaks den i början på nästa vecka. Så nu har min vän Jonas en helt ny MinnKota Terrova som vi för övrigt monterade  på hans båt i mitt garage förra helgen. Vi behövde koppla om lite el och småfix. Och jag har en nyrenoverad MinnKota Terrova på min båt.

Troligen blir det fiske en dag kommande helg med antingen Jonas eller Marcus båt om min förkylning släpper. Ja precis jag drog på mig en satans Man Cold förra helgen så har legat med feber, hostat, snorig näsa och dödsångest hela veckan. När vi män blir förkylda är det allvar. 
AJA det är vad det är fiskesäsongen hittills har varat grymt bra så vi hoppas att förblir så resten av året med.




Det börjar alltid likadant.
Ett litet kittlande i halsen. En nysning som känns misstänkt. Man fryser lite fast det är 22 grader inne. Man vet. Man bara vet. Det är inte en vanlig förkylning.
Det är mancold.
Mancolden.
Den smyger in som en lågkonjunktur i kroppen. Plötsligt är man inte längre en vuxen, fungerande man med jobb, ansvar och hyfsat rimlig stresstålighet. Man är ett skört däggdjur invirat i filt som behöver vätskeersättning och bekräftelse.
Det är som att någon dragit ut alla säkringar. Energin är borta. Blicken är tom. Man orkar knappt svara “hej” utan att behöva sätta sig ner igen. Att öppna kylskåpet känns som ett maraton. Att tömma diskmaskinen? Glöm det. Det är över.
Näsan. Den producerar snor som om den fått statligt glesbygdsstöd. Man snyter sig så mycket att man till slut får ont på näsan. Huden är röd, irriterad och överväger att flytta hemifrån.
Det värsta är ändå förstadiet. När man känner att mancolden är på väg.
Det där diffusa hotet i luften. Som om kroppen skickar pushnotiser: “Förbered dig.” Man börjar bunkra te. Köper Alvedon i panik. Väljer filt med samma allvar som andra väljer pensionsfond.
Man säger:
“Det är nog inget.”
Samtidigt som man mentalt redan skrivit in “sjuk” i kalendern med versaler.
När mancolden väl slår till.
Herregud.
Man blir febrig. Ynkligare än ynkligast. Man kan inte äta. När en man inte kan äta då är det inte längre en förkylning. Då är det ett gigantiskt problem som drabbar alla i din omgivning.
Jag är helt övertygad om att om man verkligen ville skapa världsfred, då skulle man sprida mancold. Inom 24 timmar ligger alla kombattanter hemma med papperstussar i näsborrarna och viskar “kan du göra lite te?”. Krig upphör. Vapnen tystnar. Alla är för trötta.
Ändå. Varje gång känns det som den värsta någonsin. Den här gången är det allvar. Den här gången är det slutet. Man ligger där och stirrar upp i taket och funderar på om man borde säga några sista ord.
“Okej. Hälsa alla.”
Så suckar man lite extra högt så att omgivningen verkligen förstår.
“Jag är nog lite sjuk.”
Lite.
Det är det mest oärliga ordet i svenska språket under en mancold.
Men vi överlever. På något mirakulöst sätt. Vi reser oss. Vi äter igen. Vi återfår vår självbild.
Tills det börjar kittla i halsen igen.
Man bara vet liksom.
Mancolden har bokat in oss igen.


söndag 12 april 2026

Fiske på hemma vattnet Mälaren Med Jonas & Adam

Ja, en dags vila blev det innan fiskesuget blev för stort och vi ville ut igen. Den här gången föll valet på hemmavattnet, Mälaren. Vädret såg riktigt lovande ut och förhållandena var nästintill perfekta.

Vid 09:00 sjösatte vi båten och styrde mot våra utvalda fiskeområden, ungefär 30 minuters båtfärd bort. När vi kom fram visade vattentemperaturen 6 grader och en svag sydlig bris låg över ytan. Senare under dagen steg temperaturen till 8 grader och vinden ökade rejält.

På första spotten tog det en stund innan vi hittade fjolårsgräs och betesfisk, men till slut satt allt där det skulle – som vanligt. När vi väl lagt upp en drift i området dröjde det inte länge förrän Jonas placerade ett kast helt perfekt med sitt stora tailbete, tillverkat av Henrik Rosenberg. Det small till direkt – tvärstopp och ett brutalt hugg.

Vi förstod direkt att det var en stor gädda. Adam stod redo med håven, och efter en stabil drillning gled den till slut in. En riktigt fet fisk som ännu inte lekt. Vågen visade 9,5 kg och längden mättes till 108 cm.

Ni som fiskar i Mälaren vet att en gädda över 10 kg inte är lätt att få. Det här var riktigt nära, och glädjen i båten var såklart på topp. Vi firade med en kopp kaffe innan vi fortsatte fiska i samma område.

Kort därefter klipper Jonas till igen med ännu en fin gädda på cirka 6 kg och 100 cm, på samma bete. Jag byter då till ett stort line-thru pike-bete och efter några kast smäller det på en riktigt stor fisk… men den går tyvärr loss. Helvete.

Jonas lämnar över sitt heta tailbete till Adam, och nästan direkt smäller det igen. Ännu en fin gädda – cirka 5,5 kg och 95 cm. Det där betet är helt sjukt bra. Stor profil, kraftig tail, fin rullande gång och perfekt djup för vårfiske. (Vi har redan frågat Henrik om han kan göra fler till oss.)

Under dagen landar vi även två mindre gäddor – jag får en runt 3 kg och Adam likaså. Sedan dör fisket av. Några försiktiga hugg och följare in till båten, men inget mer vill kliva på.

Vid 18-tiden packar vi ihop och styr hemåt. Men vilket snitt på fisken:

  • 9,5 kg – 108 cm
  • 6 kg – 100 cm
  • 5,5 kg – 95 cm

Och ser vi till våra två senaste turer:

  • 10,5 kg – 110 cm
  • 9,5 kg – 108 cm
  • 8,2 kg – 107 cm
  • 7,2 kg – 105 cm
  • ett gäng gäddor mellan 5,5–6 kg
  • samt mindre fisk

Det är vi riktigt nöjda med. Vi har blivit ett otroligt starkt team som fiskar väldigt bra tillsammans – mycket kunskap, erfarenhet och ett jäkla driv.

Nu väntar tyvärr fem dagars jobb innan nästa helg och nya chanser på stor fisk. Förhoppningsvis fortsätter det leverera.

/Laters

Gädda 5.5 kg


Henrik Rosenbergs tail ca 35 cm lång


Gädda 6 kg


Gädda 9,5 kg 108 cm


Gädda 9,5 kg 108 cm



 


fredag 10 april 2026

Ännu en helg på stora vatten med Jonas och Adam

 Fiske galningar som vi är så vilas det fan inte när vi är lediga och vädret är bra. Och aldrig på våren när det vankas STOOR Förleksgädda på vattnen. Stuga bokades, vi smidde planer, funderade över beten för helgen, platser, kollade vindar och temperaturer. Sen iväg vi drog fulla av hopp och jävlar anamma nu blir det bra.

Dag ett så är vinden perfekt på större delen av förmiddagen men på eftermiddagen så blir det nära plattvatten / bleke. Fisket är otroligt trögt, på andra spotten vi kör så tappar jag en sjukt stor fisk på min Snackbait 28 cm shadjigg. Den är uppe och tar nära båten men missar betet trots att vi fiskar så sakta så man står still i tiden. Jag ser gäddan och den är ryggbred som en telefonstolpe. (ni vet dom som dom gamla ledningarna till fasta telenätet satt på). Jag hinner bara skrika HÅV sen går dem lös. Kunde inte göra ett skit. Lätt över metern lång och troligen över 10 kg. Fan..inte ett pet på flera timmar och så kommer denna och inte fastnar. Surt. Bara bita ihop.

Vi hittar fisken grunt nära till djupt vatten, men även nära lek områden. Det handlar om temperatur. skydd från vinden, och års gammalt gräs eller mycket sten struktur. En skillnad på 3 grader och från vinden nu när det är kallt är hela skillnaden. Men det får inte va slät sandbotten. Struktur o skydd. Så antingen vet man platser eller så får man leta.

På samma område inte långt senare på dag ett så har Adam ett följe ända intill båten på en stoor gädda vi ser den och tror minst 110 cm. Men den vänder ner i djupet. Vi får inte upp någon fisk i båten dag ett.

Dag två.

Klockan ringer 06.00 men vi är trötta och kommer inte ur sängarna först kl 06,30.Vid 08,00 tiden är vi och sjösätter båten, det har varit minus 3 grader under natten så det ä 0 gradigt när vi ger oss ut. Jag sa på morgonen att idag blir det bättre, vi vet var vi ska fiska, vilka områden. Vinden är samma riktning men mycket hårdare idag. Vi kommer till våra områden och en plats ser het ut. Lä, varmare vatten och gräs. Jonas drar ett kast helt rätt med sin Baitfish Tail som levererat många stor gäddor. Och SMACK tvärnit. Stor fisk, jag tok vevar in mitt bete och greppar håven och är beredd. Och vi ser att denna sjukt stor. Allt går bra och jag håvar den snyggt. Foto, vägning, längd visar en väldigt tjock gädda på 10,5 kg 110 cm.

Där satt den.

Inte långt efter det visar Jonas igen vart skåpet ska stå genom att dra en grymt fin 8,2 kg 107 cm gädda på Goblin Tail. Han är het nu.

Inte långt efter det klipper jag till med en gädda som följer mitt tailbete från calmbait i en glitter/blå färg 2 meter från båten vi ser den. Jag tar ett snabbt vevtag och paus. BOOM den tar . Först tror jag inte den är så stor men den är stark som fan o dra iväg. vi lyckas håva den och det är en fin gädda på 105 cm och 7,2 kg. Jonas klipper senare till med en fin gädda på ca 100 cm o 6 kg.

Vi fick även 2 st till mindre gäddor men inget värt o nämnas. Adam som brukar dra stort hade bara stolpe ut denna helg men så är det ibland.

Ingen ska tro att vår fisket efter stor gädda är lätt på våren. Vi pratade med lite annat folk som också fiskade i området och dom hade det ännu svårare än oss trots ballare båtar osv. Kunskap, tid och hjärna ger dig fisken. Framförallt tänk hur vatten rör sig, hur har det rört sig. Vart har det blåst, vart är det varmt nu, bakvatten strömmar. Närhet till lekområden och brax är det vi kollar efter när vattnet är mellan 3,5-6 grader.

Vi fiskade så in i helvete fokuserat och hårt i två dagar så nu är vi riktigt möra i kropparna. Så nu vilar vi en dag innan troligen fiskar på hemmaplan på söndag igen.