söndag 23 juni 2024

Galet bra fiske i sjö i Dalarna

 Idag va vädret perfekt för gäddfiske. Väldigt molnigt och svag västlig vind. Så jag drog med mig min vän Jörgen till en sjö i Dalarna för fiske. Vi åkte runt kl 15 från mig och det tar ca 1.5 timme att åka till sjön. Och fisket va kanon bra hela kvällen. Redan första kasten så hugger det gädda och det är bra snitt på gäddorna med och arga starka som satan. Jiggar flyger åt helvete när gäddorna ursinnigt skakar och sliter i dom. Det hugger bra på det mesta utom jerkbait vi fångade ingen på jerkbait. Stora wobbler, gummin, tails på 20-30 cm va det dom ville äta. 

Utan att ljuga så hade vi snitt på 85 cm och en topp fisk på 105-110 cm (tog aldrig längden på den då den hade krokats djupt i gälarna och det va meckigt att få loss krokarna som vi fick klippa loss den va rätt tagen så vi prioriterade att få i den levande) Men vi mätte en gädda till 99 cm 1 timme tidigare och denna va större.

Jag tappade en riktigt fin gädda på runt 110 cm som hade huggit på en Fox Rage shad 30 cm men vi såg att den satt dåligt med kroken utanpå munnen när den va 6-7 meter från båten och jag tänkte att denna kommer slita sig och det gjorde den. En djupdykning och den tog 4-5 meter lina av rullen så va del loss. Så är fiske ibland.

Men vi slutade på 16 gäddor upp med ett snitt på 85 cm och 3 toppfiskar på 99-110 cm är fan inte dåligt. Och vi tappade ett flertal som inte fastnade eller gick lös.

Riktigt rolig dag med bra fiske, bra väder, gott kaffe med fikabröd.

Och nu när jag hade en vän med i båten så tog vi kort på 2 av gäddorna som vi kunde kroka av väldigt fort och som vi tyckte kan va på bild. Vart bara mina då Jörgen inte vill va på bild med sina. Men fördelningen på antal fisk va nog 50/50 men jag klippte dom största idag.

När det blir fiske nästa gång vet jag inte för enligt smhi så ska det bli äckligt varmt och strålande sol med svaga vindar kommande veckan. Då blir det inget gäddfiske. Men jag kommer ha koll på vädret och kanske på någon plats som är rimligt långt bort är det bättre väder för gäddfiske än där jag bor i Västerås. Då åker jag dit. Ska eventuellt åka upp med brorsan till Norrland till hans stuga inom 3 veckor så då blir det 1 vecka norrlandsfiske efter stor feta arga mamma gäddor. Vi får se.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar