tisdag 23 april 2024

Köpt mig en pendlar bil aka billiga att åka bil

 Härom veckan så slog jag till på en en Golf 1.6 liter bensinare från 2003. Tjejen som ägt bilen är en person jag känt lite flyktigt men min vän Juha känner henne bra. Juha har även hjälpt henne med att serva och fixa bilen under åren. Så bilen är i bra skick för att vara 21 år gammal. Tjejen har börjat plugga så hon har varken pengar eller plats för bilen så den har stått här på gården i 6 månader avställd. Så jag la ett skambud som jag fick. 5000 kr. 

Visst det krävs lite små jobb som vi fixar själva här ute garagen men redan nu har jag gjort en del själv.

Bilen har gått 19000 mil och kamrem och vatten pump är bytt vid 15800 mil så det behöver vi inte göra.

Jag har i veckan bytt motorolja + filter, nya tändstift, nytt luftfilter samt kupefilter, vart till däckverkstan och monterat helt nya sommardäck eftersom dom gamla va helt slut. Även nya hjulbultar runt om. Dom gamla va i uselt skick. Tvättat bilen invändigt och utvändigt. Monterat extraljus jag hade liggandes. Nya torkarblad och smörjt gångjärn osv.

Det sitter även 16 tums skoda RS fälgar på bilen istället för original 14 tum, ser fräckare ut.

Besiktiga bilen idag och fick några 2:or. 

Dåligt hjullager höger fram. Glapp inre styrled höger. Delar kostar 500 kr och vi byter själva. Sen nedslag på ojämn bromsverkan men det väntar vi med att fixa för jag är säker på att det är för att bilen stått länge. För när jag kör så ligger ingen broms på och bilen drar ej snett. Det är ingen rost på bromskivorna nu. Så det behöver troligen bara användas ett tag. Vi kollar det om 2v då vi ska byta hjullager och styrled. Vilket som så är det enkelt att fixa.

Så när jag har räknat ihop allt så blir det. 5000 kr inköp, däck + montering 4100 kr besiktning 550 kr service 1000 kr reparation hjullager + styrled 500 kr. 

SUMMA 11150 kr. Och då fungerar allt på bilen även AC fungerar

Bilen går snålt med ca 0,5 landsväg och 0,7 blandat.

Är nöjd med köpet för dessa 12000 kr kommer jag tjäna in på att slippa åka med Min Suzuki Gran Vitara till o från jobbet, ICA, och andra resor. Kommer ha Suzukin mest till att dra båttrailern och någon gång ibland annars. Den drar ju dubbelt så mycket soppa och bensin är dyrt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar