lördag 25 maj 2024

Ambassadeur Beast 5601 och fiske i en mindre sjö

För några veckor gjorde jag ett riktigt fynd via facebook igen. En Ambassadeur Beast 5601 kom ut till försäljning igen, det är väldigt sällan dessa går att få tag i numera. Just dessa är den starkast gäddrullen ABU någonsin byggt och den kastar helt jävla underbart med. Detta är den andra av två av dessa rullar jag köpt senaste året. Den första köpte jag för 1500 kr och denna för 1000 kr. Galet. Jag har sedan totalt skruvat ner dom och rengjort, smörjt med dom bästa oljorna och fettet för ambassadeurer. Även bytt till bättre lager och keramisk knivbult samt lättat mellanhjulet så nu är den så bra den bara kan bli. Jag inte för att jag behöver mer rullar men när det dyker upp så här bra erbjudanden så måste man ju bara köpa. Har för övrigt fått bud av en kille på 3500 kr för en av rullarna men jag säljer inte så det är även en investering.

Dessa rullar har ett chassi fräst ur ett stycke aluminium och även lite lägre utväxling än övriga klassiska ambassadeurer som C3, C4, Pro rocket m.fl dom har 5,3:1 denna har 5.1:1 vilket passar perfekt för fiske med stora beten i kallt vatten eller tails och andra beten som ska fiska långsamt. Om ni vill läsa vilka rullar och spön jag har i arsenalen idag så kan ni göra det på denna länk. https://attfiskastorgadda.blogspot.com/2015/11/ambassadeur-rullar.html



Jag va även ut och fiskade en mindre sjö som jag bara fiskat en gång tidigare men då va det sen höst så helt andra förhållanden mot nu. Och fisket gick väl okej. 4 st gäddor mellan 82-89 cm och jag tappade en betydligt större över en 12 meters djupkant. Det small på bra men klev av och skeden på min 27 centimeters wobbler bet gäddan eller om det va en gös av. Det va ingen liten som gjorde detta. Surt som fan. Sjösättningsrampen i denna sjö är riktigt dålig. Trångt, brant, mjukt grus och massor med stora stenar i vattnet utanför. Jag tordes inte köra med bensinmotorn dom närmsta 50 metrarna utan man fåt ta elmotorn eller paddeln. Sen är det långgrunt så jag va tvungen att bada lite för att få i och upp båten men det går.

Finns en  videsnutt på upptagningen och jagv et att ljud o bild är dåligt och att jag ser ut som jag gör bjuder jag på. Det va varmt och vindstilla så man vill gärna ha bekväma luftiga kläder för fashion o style.

Videon finns här på följande länk https://youtu.be/HY2MO3Mqhw8


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar