tisdag 26 maj 2026

Opererats för ljumskbråck

 Då är man nyopererad för ljumskbråck på vänster sida. Operationen gick bra och personalen på Sophiahemmet har varit fantastisk. Jag va tvungen att ta mig till Sophiahemmet i Stockholm eftersom det inte fanns operationstid på 2 år i Västmanland. Vad hände med vårdgarantin som lovar vård inom 90 dagar... Jag har även ett litet ljumskbråck på högersidan som ska opereras i höst/vinter här på Sophiahemmet. Dom ville inte göra båda sidor på en gång utan tog det som va mest akut. Jag fick åka taxi gratis till Västerås tågstation sen därifrån ta tåget till Stockholms Central och därifrån tunnelbanan till Sophiahemmet. Jag trodde det skulle vara svårt att hitta på Stockholms Central men det va mycket enkelt och det är endast 200 meter att gå från tunnelbanestationen till Sophiahemmet. Jag har ju inte åkt vara sig tåg eller tunnelbana på 35 år ca. Men det va smidigt. Hem får jag åka sjuktransport gratis vilket är bra.
Nu väntar en sjukskrivning på 1-4 veckor enligt läkaren. Jag får arbeta efter 1v men inte lyfta tungt eller jobba med tunga uppgifter samt stå på huk o slita. Men det finns ju lättare uppgifter att göra på arbetet. Det är för dyrt att vara sjukskriven en längre tid. Så jag gissar på att jag kommer arbeta om ca 5-8 dagar igen. Vi får se hur ont jag har helt enkelt. 
Lite groggy på uppvaket.



lördag 23 maj 2026

Efterleksfiske med stora o små gäddor

 Lördag och mycket hårda vindar över Mälaren på 12-14 m/s tycker vi är för mycket på den stora sjön så vi tar kurs på en mindre sjö där det inte blir så stora vågor. Visst det blåser som fan här med men det är både fiskbart och åkbart med båten bekvämt.
Det är Jag Marcus & Adam som fiskar idag från min båt. Vi får i båten runt nio tiden och det är en svag bris med strålande sol.

Tanken är att gäddleken är över för dom stor gäddorna, dom små vet vi är klara med leken. Fisket börjat väldigt trögt med få kontakter och bara smått upp under hela förmiddagen. Vi tar lunch runt 12 som består av Kassler sallad som jag lagat till mig och Adam, Marcus äter nån bergsklättrarmat som behövdes ätas upp. Vi fiskar på runt olika ställen men det är trögt fram till runt kl 14 tiden för då molnar det på och det blåser som satan.

Vi fiskar en fin kant där det är pålandsvind. Båten kränger rejält i vinden och elmotorn får verkligen jobba nu för att hålla oss i kurs. Tidigare under dagen har Adam och Marcus fått mer fisk än mig, dom jag fått har även dom vart små. Men som man säger "gammal är äldst" Jag tar fram en Jaxon wobbler på 25 cm som är väldigt lik en liten gädda som simmar på ett djup av ca 1-1.5 meter, perfekt över gräset. Just beten som ser ut som små gäddor är sjukt bra speciellt under lektiden, för gäddor är kannibaler. Så dom stora honorna har inga problem att äta små gäddor. Efter 30 minuter så smäller det på utav helvete i mitt spö och jag säger att nu är det större fisk på så greppa håven. Adam släpper allt och håvar upp den efter en hårt fight. Jävlar den högg så in helvete hårt så jag tänkte att den punkterat wobblern. Inget riktigt monster men än fet gädda på 7 kg. denna har lekt klart tidigt och ätit upp sig redan.

Sen hugger det för alla som om gäddorna blivit galna i ca 1.5 timme många mindre gäddor för alla men så smäller det till rejält i mina grejer igen och även nu är det en större gädda. Jag väljer att hand landa denna för att slippa håv trassel. Det en fin fisk som är längre än den på 7 kg men smalare så kanske 5 kg. Så nu från att blivit från fiskad i början av mina vänner så har jag nu både flest och störst gäddor i båten hahaha. Efter hugg perioden så kommer det in ett ösregn i 5 minuter och fisket dör ut. Blir uppehåll en stund men så ser vi att mer regn och lågtryck är på väg så vi ger oss för denna dag.

Det va en mycket trevlig dag med 15 gäddor upp, många skratt, roligt fiske, med fantastiskt sällskap. Vad mer kan man begära. Jag begär inte mer än så i allafall

Även en pytteliten gädda är en gädda



Gädda som ätit upp sig efter leken. Ca 7kg

Lite längre men smalare ca 5 kg

Jaxon wobbler på 25 cm som va bäst för mig idag




måndag 18 maj 2026

Trögt fiske men ändå en fin upp.

 Jag tog ledigt på fredagen eftersom det va klämdag. 4 dagar ledigt är ju jävla skönt asså. Men 2 av dagarna regnade bort så det blev bara 1 dags fiske ändå. Jag och Jonas körde ett pass i Mälaren på fredagen men fisket var väldigt trögt med få kontakter. Det beror på att gäddorna precis lekt klart och är trötta nu. Det har dessutom regnat och blåst mycket dom senaste dagarna så vattnet va rejält grumligt där vinden legat på. Så vi fick tänka lite innan vi hittade ställen där betesfisken såsom brax, sarv, mört vilket uppehålla sig. För i dom vindsatta vikarna va dom inte. Vi åkte till ett område som varit skyddat från vinden flera dagar och här är vattnet lite klarare. Här känns rätt tycker vi. 

Vi har hunnit bli hungriga och bestämmer oss för att käka lite. Jonas vräker i sig bananpannkakor medan jag tänker, ett par kast till innan jag käkar. Tredje kastet smäller det till på min Pike Strike Tail i färgen perl/rosa. Jag säger till Jonas att det är nog en liten för den beter sig inte som en storgädda men sen blir det tungt och ett stort huvud tittar upp. Ta håven Jonas ropar jag sen här är stor. Jonas lägger ifrån sig bananpannkakorna och håvar upp den. 

Vi ser att det är en skaplig gädda, urlekt men ändå stor. När jag tar gälgreppet för att kroka loss den så slinter jag och en krok pressas in i fingret. Aj som satan. Men det går bra eftersom jag sen flera år kör hullingfritt så det blir bara ett litet hål i fingret.

Vi mäter den till 105 cm men vi väger den inte men uppskattar vikten till ca 8 kg. En bra första fisk för dagen. Jag intar min lunch innan vi fiskar vidare. Men det är långt mellan kontakterna, några få försiktiga hugg på flera timmar innan Jonas får ett bra hugg men den går loss. Vi ser den i ytan och det va helt klart en stor gädda. Jonas fångar till slut en gädda på 96 cm och mer blir det inte denna dag. Visst hade vi kunnat fånga ett gäng små gäddor om vi velat men det lockar inte oss. “Go Big or Go Home” är vårt motto.

Nu ska man jobba 5 dagar innan nästa fiskepass. Vart det blir får vi se.



lördag 9 maj 2026

Återigen grymt bra fiske

 Idag så kände jag att vädret va perfekt för gäddfiske, eller redan tidigare i veckan så va jag säker på att det skulle va perfekt denna lördag då jag kollat vindar osv.
Jag fiskade idag men min mycket goda vän Jörgen som inte är en hardcore gäddfiskare som vi andra men en sjujävla bra kamrat som hänger med då o då när vädret är lagom bra. Jag har bestämt mig för ett mindre vatten idag som ligger 1.5 timmes bilfärd bort men detta vatten har visat sig jävligt bra ibland. Vi lägger i båten på förmiddagen runt 10 tiden och solen står högt och vi har en stark sydlig vind hela dagen. Det har dessutom blåst syd/sydväst  hela veckan här så allt pekar på bra fiske idag.
Vattnet är inte varmt men inte heller väldigt kallt utan pendlar under dagen mellan 10 och 12 grader. Jag tänker för mig själv tidigt på passet att dom är säkert inne för lek nu gäddorna då vattnet nått lek temperatur och då skiter det sig. men jag har tur att ha fel. Dom stor har inte gått in för lek än. Nästan direkt drar Jörgen upp en fin fet gädda på 6.2 kg. Ja vi vägde denna då hans personbästa är på 7 kg och denna såg ut att kunna knäcka det men icke. Vi fiskar på ett par timmar och vi får bra med fisk runt 80-104 cm.
Vi flyttar oss en bit till där vinden ligger på bra vi har 10m/s i byarna och bra djup utanför fjolårsgräs. Där smäller det till bra i mitt spö, i linänden har jag en Big Mc Rubber i färgen gädda betet är 25 cm . Och gäddan totalt slukar hela skiten det sticker bara tafs ut ur käften, jag tänker att gummibetet har väl lossnat helt för det händer. Men icke jag hand landar gäddan utan håv och hela betet sitter i käften. Sjukt. gäddan är ca 6-7 kg så en ok gädda för mig.

Sen händer det. På samma område med samma bete några kast senare så tar det tvärstopp. Ett hårt hugg som är tungt. Jag fiskar med rejäl utrustning så jag känner direkt att denna är nog rejält stor, Säger till Jörgen att ta håven för denna är stor..sen blir jag tveksam. Den har lite för snabba huvudskakningar som stora gäddor inte brukar ha, men jag känner tyngden och den går efter botten och den är tung. Nu är jag säker den är riktigt stor.
Jörgen är beredd med håven och allt går bra nu ligger det en väldigt stor gädda i håven. Vi ordnar till med vågsäck och våg medans hon får vila i håven i vattnet.
Sen när jag lyfter upp hemma så känner jag att lätt 10 kg eller nära. Vågen visar 11.2 kg vi räknar av 0,1 kg för vågsäcken + felmarginal o säger 11 kg blankt längden 113cm. Gäddan va full med rom.
Helvete vad bra, bara 0,5 kg från personbästa. Adrenalinet rusar i kroppen när man får dessa stor gäddor så jag måste sätta mig en stund efter att vi frisläppt henne och se hur hon simmar ner i djupet igen. Fantastiskt.

En helt fantastisk fiskedag med 4st över 100 cm upp och ett gäng strax under. 9 st gäddor kom upp idag. Vi åt god hemmagjord pastasallad, mackor och kaffe under dagen. Helt enkelt en perfekt dag.

Vår fisket denna vår har varit det bäst på många år. Jävlar vad mycket stor fisk som kommit upp. Snittet är bara helt galet. Men vi är fan rätt duktiga på det här med att fiska grov gädda jag och mina älskade fiske galningar Vi är nu ett bra gäng som kommer bli ännu bättre.

Ledsen för bilderna som döljer bakgrunden men jag vägrar avslöja var vi fiskar.

ca 6 kg

6-7 kg

6-7 kg

113 cm 11 kg


6.2 kg




onsdag 6 maj 2026

LiFePO4-Batteri problem och ny termos

Två hela veckor har jag varit sjuk med ihållande hosta, trötthet, svag feber, och rinnande näsa. 2v… jag brukar aldrig bli så dålig av virus. Max 1v brukar jag va däckad. Kanske är det åldern nu, eller så va det ett extra elakt virus denna gång. Som ni förstår har jag inte orkar fiska under denna tid utan bara fokuserat på att bli frisk och små fixat hemma mellan host attackerna. Ja och angående småfix så blev det ett större dyrt fix med.

Jag hade ju lämnat in Minnkota Terrovan för service hos Comstedt och den fick jag hem i ett fantastiskt skick så jag ville ju så klart ut o testa den så allt fungerar som det ska. Jag tog med mig Marcus ut på fisketur i Mälaren för jag tänkte att vi kan ju lika gärna fiska samtidigt som vi testar. Kvällen innan så gjorde jag som inför alla fisketurer med min båt. Laddar batterierna, kopplar på släpet, fixar mat, går igenom fiskeprylarna, kollar väder, sjökort osv osv. 

Väl på sjön så inser vi direkt att nått är knas med Minn kotan. Den låser inte i nedfällt läge. Hmm. Vi ser att dom monterat ett låsbleck/Sprint fel. Som tur är är det lättfixat på sjön, vi löser det på 10 min sen fungerar den perfekt.

Vädret är allt annat en perfekt med ett rejält kallras natten innan och nu nord/ostlig vind som gör det kallt. Vi fiskar på i en större vikt med endast en kontakt som va en större fisk som gick loss. Efter ett par timmar byter vi område och fiskar på en stund då händer det. Elmotorn och ekolodet dör. Batteriet är dött. Va fan jag laddade ju det hela natten…eller ? Vi tar en kaffe och funderar lite o testar olika ideer men batteriet är dött. Jaja inget att göra åt nu utan vi fiskar vidare utan ekolod utan elmotor. Vi ankrar med rep ankaret som vi gjorde förr i tiden innan elmotorer och ekolod va tillgängligt men fisket är trögt som väntat så vi ankrar i en liten lä vik för lunch som består av hamburgare tillagade på mitt Trangia kök. Jäkla trevligt att få i sig varm mat kalla dagar på sjön. Medans jag stökar undan köket och resterna från lunchen så ställer sig Marcus upp och drar iväg ett kast med en guld glittrig big mc rubber och pang så smäller det på en fin gädda. Jag får avsluta mitt stök för att greppa håven för att assistera Marcus. Gäddan sitter bra och glider in i håven. En fin fisk på ca 7 kg. Jag fortsätter stöka undan lunch bestyren innan vi fiskar vidare ytterligare några timmar. Men så kommer regnet och blåsten tilltar. Vi ledsnar lite. Fisket är trögt och saker jävlas. Vi bestämmer oss för att packa ihop för den här gången. Väl vid rampen så hoppar jag i land med kaffetermos, nycklar och jacka i handen, promenerar till bilen som står 100 meter bort. Ställer ner kaffetermosen på backen för att låsa upp osv samtidigt går tankarna om batteriet, har det verkligen gått sönder ?

Båten trailas upp och vi åker hem. Väl hemma så inser jag att kaffetermosen är inte i bilen, inte i båten. Vart fan är den…pling den står kvar på grusplanen 9 mil bort. Helvetes jävla skit. Min fantastiska “Thermos Work” termos som är så jävla bra och dyr.

Haha får väl köpa en ny då.

På kvällen hemma i garaget börjar jag felsöka mitt Lithium batteri. Batteriet är ett Mastervolt Mx Energi 100 Ah som jag köpte för 9 år sedan. 9 år tänker jag, och många laddningar och turer så visst kan det gått sönder men det borde hålla längre. Jag går bet på felsökningen försöker ladda det över natten men det blir inte fullt. Fuck it jag köper ett nytt.

Som tur är så har Hjertmans kampanj på bra LiFePO4-batterier så jag köper ett 130 Ah med inbyggd Bluetooth övervakning via app för 4000 kr. Jäklar vad priserna sjunkit på dessa lithium batterier med åren. Jag betalade 11500 för mitt Mastervolt för 9 år sedan.

Monterar nya batteriet och passar även på att byta ut kablar och kontaktdon då även detta suttit i 10 år så allt blir nytt och bra.

Kopplar sedan på batteriladdaren för att ladda upp batteriet då det är ca 50 % laddat då man får hem det vilket är normalt och man ska ladda det helt fullt för att balansera cellerna i batteriet. Detta sköts av en krets som heter bms.

Men jag inser snart att batteriet får bara 1.5 Ah från laddaren. Hmm. Det ska lätt matas på 15-20 Ah med denna laddaren från Victron som är bra. Kan laddaren va trasig så den inte laddar eller ger ifrån sig fel värden, är det inget fel på batteriet trots allt. Jag testar med en annan laddare jag har som också stödjer LiFePO4-batterier och den ger 20 Ah laddström direkt. Hmm. Då är det ju laddaren som är trasig inte batteriet. Jaha då köpte man ett batteri i onödan. Eller ? 

Jag drar till Biltema för att köpa en ny LiFePO4 batterladdare för jag behöver ha 2 st laddare i garaget. Hittar en som ger 20 Ah i laddström och kopplar på den på nya batteriet och det laddas upp med 20Ah som det ska.

Victron laddaren monteras ur båten och åker i soporna. Även batteri shunten från Victron monteras ur då jag inte behöver denna mer eftersom nya batteriet har inbyggd Bluetooth app övervakning det hade inte Mastervolt batteriet så därav Bluetooth shunten från Victron. Shunten är det inget fel på så den sparas.

Sen sätter jag den andra laddaren på Mastervolt batteriet och nu laddas även det upp med 20 Ah strömstyrka. Det är ju inget fel på batteriet. Jaja nu har jag ändå köpt ett nytt större batteri så det är ju bra och det får va så. Mastervolt Mx Energi batteriet kommer jag att sälja tillsammans med shunten men först ska jag testa det ordentligt så det verkligen är helt innan försäljning.

Läser sedan om andra som också haft problem med victron laddare som slutar ge ström till LiFePO4-batterier tydligen så låser dom sig i lågt ström läge.

Så när jag satte i laddaren natten innan fisketuren så laddade den inte upp batteriet. Jag tog för givet att den laddat upp batteriet men det va nästan tomt dagen efter. Gissar på 30 % laddat kanske och det räcker inte länge.

Så kan det gå.

Men nu är det ett nytt batteri i båten, nya kablar och kopplingar, ny batteriladdare så nu ska det väl fungera i många år.

Och Termos jäveln då. Jag tänkte köpa en ny likadan men det blev en Stanley termos.

Det finns enligt mig bara 2st fabrikat som gör riktigt bra termosar som håller värmen och inte går sönder och det är. Thermos och Stanley.

Nu när jag är frisk så lär det bli fiske kommande helg. Vi får se hur det går.

Pro supply lithium har jag i båten nu.

Min nya Stanley termos.

Min gamla trotjänare som lämnades vid hamnen