fredag 19 juni 2026

Nytt PB på Gädda

Hur bättre fira midsommar än att fiska på från tidig morgon till sen eftermiddag för att sen åka hem för att i lugn och ro dricka lite öl. Jag tog med mig Adam till ett älv område han aldrig fiskat i men som jag kört en del i genom åren med hyggligt resultat. Vi sticker från mig med min båt kl 05,45 på morgonen och är framme en lång stund senare. Älv fiske är ju väldigt annorlunda mot vanligt insjöfiske. Man måste hålla koll på vattenflöde, bakvatten, hålor osv mycket mer än i sjö. Sen är det ju ofta en jävla massa stock och sten i älvar så försiktighet krävs eller kunnande om vattnet.
 
I allafall morgonen bjuder på svag vind med ett tjockt molntäcke vilket vi gillar. Vi hittar ganska omgående bytesfisk och gäddor i djupa hålor på 5-12 meters djup. Vi får även upp några gäddor där men inga stora. Dom flesta runt 85 cm och flera tappade. Sen kommer Solen och det blir svårare. Vi byter områden 2-4 gånger men bara smått som inte fastnar. Vi letar som alltid gräs i anslutning till djupare vatten och hittar som alltid det. Jag kan detta område väl.

Klockan är väl runt 15.00 och det har nu gått flera timmar efter intagen lunch utan fångad fisk. Vi åker runt ett fint gräsbälte där det är 1.4 meter djupt och nära till djupt vatten. Jag skickar ut mitt Jerkbait och efter 10 vevtag tar det tvärstopp. Jag skriker till Adan att släpp allt denna är stoor ta håven. Adam är med på noterna. Jag fiskar med ett kraftigt spö från Wolfcreek på 170 gr och en Revo Toro Beast (jag fiskar bara med Ambassadeur o multi till gädda ) 
Gäddan är sjukt stark och sliter nästan spöt ur handen på mig vid hugget, den går ett halvt varv runt båten och jag kan verkligen inte lyfta den med spöt direkt, släpper bromsen lite och den sliter iväg 15 meter lina. Sen få jag kontroll på den och den kommer mot båten. Adam ser den o är nog lika nervös som mig..Ska vi klara den, sitter den bra, osv. Jo Adam håvar perfekt och den är stooor så in i helvete.

Tjock över ryggen som en stock, stor skalle, och tung. Vi väger o mäter den till 110 cm och 11.6 kg. Då räknade jag av nått hekto för felmarginal. 110 cm och 11.6 kg är en galen kondition för en gädda, Speciellt en älv gädda som ofta är smalare o längre än sjö gäddor. Och nu är det mitten av Juni. Denna gädda innan leken full med rom o mat i sig så pratar vi 13 kg på denna.

Helvete så bra. Det va mycket adrenalin i kroppen på oss båda och lycko kramar. Fan vad bra vi fiskar nu det gäng som vi blivit.

Nu bärs ikväll och imorgon lördag blir det vila men på söndag kanske vi fiskar igen.








1 kommentar: