onsdag 12 juli 2017

Fixat bromsarna på Suzuki Grand Vitara

Då jag köpte min Suzuki så visste jag att bromsarna behövde en översyn. Men i stället för att låta en dyr original verkstad fixa o köpa in material så tänkte jag så här, att om jag köper delarna själv och låter en verkstad av mitt val ordna bytet av bromsarna så lär jag spara flera 1000 kr.

Sätter mig vid datorn o letar samt kollar priser.. Och herreejävlar vad det skiljer.
Om jag beställer grejerna från England (vilket jag gjorde) så sparar jag 2800 kr bara på delarna.
4 st broms skivor samt bromsbelägg till dessa + nya handbromsvajer. Om vi sen kollar vad en Suzuki verkstad eller liknande ska ha för byte (skriver inget pris då det varierar) men låt mig säga såhär.

Genom att beställa grejerna från England eller tyskland samt boka en väldigt BRA mekaniker av eget val så sparade jag ca 5000 kr. Visst det är lite mer besvär, du måste veta vad du ska ha. Det kan krävas att du monterar av 1-2 hjul på bilen för o mäta skivorna. osv.

Men om jag sparar 5000 kr så är det värt det. Snart skriker någon att Original är bättre. Ok...
Då undrar ju jag hur många tillverkare/fabriker det finns i världen som tillverka bromsdelar till alla världens bilfabrikat...5-7 så vad då original är bättre. Skitsnack.

Jag har nya bromsar som håller minst 12000 mil till för ett väldigt bra pris.

Total kostnad vart ...knappt 6000 kr för
4st nya bromskivor
nya belägg runt om.
nya handbrom svajrar
nya handbroms backar.

Smile. Big smile.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar