tisdag 26 januari 2021

Det här med att köpa bra Trekrok till dina gäddbeten

 Jag har några kvällar nu gått igenom krokar på alla mina beten och stingers för krokar blir som bekant slöa och sneda och dåliga ganska fort och man vill ju inte tappa drömfisken för att du slarvat med viktiga saker som krokar, tafsar, linor. Nä det måste va i toppskick och du vill kunna lita på grejerna du valt när snaskahugget kommer.

Men tillbaks till trekrokar. Det finns ju en jäkla massa märken och varianter att välja på så det är inte så lätt att välja rätt krok och dessutom rätt storlek, för 2 olika fabrikat på ex 3.0 kan skilja sig åt en hel del.

Nu har jag så klart inte testat alla krokar på marknaden men har med åren sett att merparten håller verkligen inte vad dom lovar. Det skrivs om supervassa, extra starka, max penetreringsförmåga m.m. Sen är ju så klart priset en faktor för dom flesta om man ska köpa mycket krokar. Mycket av dom krokar som sitter på betet du köper är i många fall rent skräp. Slöa, går av lätt, eller är för mjuka osv. Så i 9 fall av 10 så byter jag krok på dom beten jag köper där det följer med krok.

Nu är ju detta min högst personliga åsikt och jag påstår inte att alla andra krokar än dom jag gillar är skräp, men jag har då och då köpt nya modeller/fabrikat av krokar som lovar att dom är bäst och jag måste säga att 90% utom dom jag listar här har åkt i papperskorgen och aldrig fått sitta på mina beten.



VMC 8650PS str 1.0 - 2.0 - 3.0 - 4.0 - 5.0. Mycket vass och tålig krok samt saltvattenbeständig och går att hitta till beten som kräver 4.0 - 5.0 i storlek. Finns ofta i bulkpack till bra pris. En krok jag kör på många av mina beten

Gamakatsu TR13B Brons str 1.0 - 2.0 - 3.0 Ruskigt vass krok som många säger är den bästa på marknaden. Dyr men bra. Kör denna på många av mina stingers och beten.

Stingray Treble Hooks str 1.0 - 2.0 - 3.0 Köper denna när den finns i lager men den är ofta slut. Den är framtagen Mouse fishing väldigt vass med hög kvalitet, kroken har större gap än fler andra.

EAGLE CLAW 374 M str 3.0 - 4.0 Denna krok har aldrig svikit mig. Nackdelen med denna krok är att när den väl sitter i gäddkäften så kan den va svår att få loss pga stor hulling och rejäl penetrering. Jag använder denna i str 3.0 - 4.0 på många gäddbeten. Jag citera Lundgrens fiske. " Enormt stark och med mycket bra krokningsegenskaper och fantastisk penetreringskraft tack vare den vare den kemvässade kloformade spetsen. Detta är en krokmodell som verkligen fungerar vid praktiskt fiske och inte bara i reklamen."

Owner, ST-36BC str 1.0 - 2.0 - 3.0.och En mycket omtyckt bra trekrok även om den är lite dyr. En pålitlig och sylvass krok, relativt tunn i förhållande till dess tålighet.

Så där har ni det. Jag ser ingen anledning att köpa dyrare eller andra krokar än dessa. Men som sagt detta är min personliga åsikt. Det finns säkert bättre och väldigt mycket dyrare krok och det finns väldigt mycket krokar av olika fabrikat som är ren jävla skit. Men litar ni inte på mig så prova dig fram själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar