onsdag 14 juli 2021

Kväll / Nattfiske i Dalälven

Senast dagarna har det varit olidligt jävla varmt och nu idag vart det ännu värre. Jag är ingen värme dyrkare, nä 15-20 grader är lagom inte som nu 30-34 grader varmt. Pust. Tur det finns kallt vatten och kall öl att tillgå. Men nu vad det ju fisketuren jag skulle berätta om så här kommer det.

Då jag inte fiskat sedan jag kom hem från Västernorrland  ca 14 dagar så har ju abstinensen satt in för länge sedan men då jag inte haft tid pga av jobb eller så har det "varit så in i satan varmt" Iallafall så bestämde jag mig för att fiska igår i vilket fall. Efter lite funderande så föll valet på Dalälven då det släpps på vatten för fulla muggar i alla kraftverken nu och med det så är det inte 25 grader i vattnet utan 19-20 grader. Jag frågade min vän Hans Lundblom om han ville med och det ville han. Jag har fiskat denna del av älven ett par gånger förut men för Hans blev det första gången igår. Vi bestämmer oss för att åka sent och fiska fram till midnatt då det är svalare i luften på kvällen/natten.. Vi är väl ute på älven ca 18.00 och det är hett mycket hett (i luften alltså) och helt vindstilla i 1 timme men sen jäklar tornar det upp åskmoln och regnmoln med en jäkla fart i horisonten och 45 minuter senare så börjar det blixtra och mullra rejält och med det kommer ösregnet, skiten går rakt över oss så vi drar med fullfart till rampen och sätter oss i bilen och käkar lite medans vi hoppas på att det ska dra förbi.Åska på sjön är inte att leka med.

Medans vi sitter där så kommer en annan båt som ska sjösätta och det visar sig att dessa grabbar också är från Västerås och dom blev lika överraskade som vi av vädrets vändning som vi. Vi växlar några ord medans regnet avtar lite och åskan drar förbi. Vi bestämmer oss för att åka ut igen fast regnet strilar ned ännu. Fuck It. Lite regn har fan ingen dött av. Dom andra grabbarna drar åt andra hållet och vi skrattar och säger att dom åker ju åt fel håll haha. Fast dom vet ju kanske något som vi inte vet..

Vi åker till ett hett ställe med enorma gräsbälten intill strömfåran och börja fiska och ganska omgående har vi kontakter får några små och tappar flera. Det är svårt att fiska nu då mörkret lägger sig och man inte ser naten/gräset som ligger tätt och går ända upp till ytan, det är antingen gädda på eller gräs på i varje kast. Jag tror klocka blir runt 23 då hans får ett bra hugg nära båten och skriker jag har en och säger det är en liten men jag ser den och säger nä fan den där är  riktigt fin och då sätter gäddan fart som en torped rätt ner i spenaten och under båten men den kommer upp igen och vi landaren den snyggt i håven. Vi mäter och väger den ruskigt fort och den får villa i håven innan vi släpper den tillbaks och den simmade fint ner i mörkret. Vikt längd 6,7 kg 99 cm. Ingen riktig bjässe men en grann gädda i perfekt kondition.

Totalt denna så landas 6st gäddor och Hans tog både flest och störst. Vi packar ihop runt midnatt och beger oss mot rampen och nu är det nästan kolsvart men jag hittar. När vi kommer dit ser vi att dom andra västeråsarna redan gett sig av, hur gick det för dom ? hade dom bra eller dåligt fiske, om ni läser detta så skriv gärna ett svar.

"PS. SMHI och alla andra jävla väder sidor är verkligen helt värdelösa. Det går inte att kolla vädret mer än 1 timme framåt. Sluta spå väder om det inte går. Kommer sluta kolla dessa skit sidor och appar framöver. Jag kollar helt enkelt när jag vaknar och går ut och tittar samt känner av om det verkar va fiskeväder och så bestämmer jag mig då."


Hans med gädda på 90cm

Hans med Gädda på 99 cm

Jag kör min Ockelbo B1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar