fredag 23 juli 2021

Västernorrland i Juli 2021

 Ja då åkte jag upp hit igen för att fiska i 10 dagar då det är och har varit så jävla varmt i mina hemtrakter så hoppas på lite svalare väder här både i vattnet och luften. Och än så länge är det faktiskt så. Jag kom upp i onsdags kväll och det är ca 18-22 grader i luften och stark vind. Jag bor hos en bekant så jag behöver inte fiska själv varje dag heller vilket är trevligt men det blir flera dagar då jag kommer fiska själv men som jag berättat tidigare så har jag inget problem med det. På onsdags kvällen så dricker vi lite öl och badar bubbelpool och tar det bara lugnt, väderprognosen inför torsdag-fredag  säger att det ska blåsa ordentligt 7 m/s och 17 m/s i byvindarna. Och det verkar stämma..

Torsdag.

Idag blåser det så in i helvete 7 m/s och 17 m/s byvinden, Jag tänker att det kommer bli stökigt på sjön men jag föredrar hård vind mot vindstilla eller krusningar så fiska ska jag göra. Sjön jag väljer att fiska  idag är en sjö som är hopplös att fiska om det är för fint väder, det ska tamefan vara kaos i naturen om man ska fånga stora gäddor här. Storm, duggregn, och allmänt jäkligt att fiska, då smäller det oftast på en större fisk här. Jag ger mig ut på sjön vid 16 tiden och satan vad det blåser, trodde att träden skulle blåsa omkull och det går vansinnigt hög sjö med vågor o dyningar på som är 1 meter höga och det har blåst hårt från nord/nordväst i flera dagar så det ska fiskas där det blåser som jävligast. Jag riggar upp spöna och tar mig till ett område som har levererad grov gädda många gånger förut. Vinden viner och båten kränger i den höga sjön och trots att jag har 2st stora drivankare i så driftar jag 0.5-0.8 knop vilket är en bra hastighet. Jag driftar över ett område som är 16 meter djupt med rejäl struktur på botten, det finns inget gräs, tång, vass osv i denna sjö utan man fiskar pelagiskt mot strukturer över stora djup. Så det är stora beten som gäller om du ska få något. Jag hinner fiska ca 2 timmar innan första hugget kommer. Och vilket jävla hugg, jag håller nästan på att trilla omkull när det smäller på så jag inser direkt att detta är en riktigt stor fisk och det tar 5-7 minuter innan jag lyckas få den i håven efter flera hårda och långa rusningar ner mot botten. Det är 16 meter djup och hugget kom när betet är på ca 8 meters djup. Bete som såå många gånger levererat stor gädda levererade igen "Jackson The Shad 25 cm 180 gr" Just denna blyad med 40 gr och en moddad tail då tidigare gäddor slitit av den. Även en spinnersked är fastsatt. Det är inte lätt att håva stor fisk själv när det är full storm men det går bra. Jag mäter och väger gäddan till 112-113 cm och 9.8-10.3 kg eftersom det blåser så hårt och båten kränger ordentligt så blir det inte exaktare än så. Men en väldigt grann gädda är det. Det blir ytterligare 3 st gäddor denna dag men inte lika stora. Dessa 3 mäts till 80, 89, 101 cm. Detta är enligt mig ett mycket bra resultat på 6 timmars fiske i stormen. 

 



Grov 10 kilos gädda.




Mitt absoluta favorit bete till stor gädda

Så här kan det se ut under båten där det hugger.

Fredag

Jag hade siktet inställt på en sjö jag vet håller bra med gädda men på vägen dit så passerar jag en annan liten sjö som jag inte fiskat i. Bromsar in och ställer mig i en parkeringsficka och funderar om jag ska prova denna lilla pöl bara för att. Man vet ju inte, den kan va bra. Sagt och gjort jag hittar ett ställe jag kan sjösätta och så åker jag ut på sjön. Men det ska visa sig att det va ett dåligt beslut då sjön inte hade vare sig bottenstruktur, gräs eller vass sjön är som ett jävla badkar, ett djupt sådant. Hittade väldigt lite betesfisk i sjön och jag åkte runt hela sjön 2 varv så jag kände att efter 4 timmars fiskande utan kontakt eller något så gav jag upp. Det kändes inte rätt alls men nu vet jag att det inte är värt att lägga tid i den pölen. Så vart det med denna dagen. I morgon åker jag till den sjön jag va på väg till och hoppas på stora och många gäddor där.

Lördag

Planen från i går ändrades. Istället för att åka till den sjön jag vad på väg till igår så hjälpte jag min vän Jörgen att sjösätta hans båt i den sjö som han normalt fiskar mycket i och det har fångats mängder med grov gädda och abborre i denna sjö. Anledningen att han lägger båten i sjön några dagar nu är för att han har släktingar från Frankrike som bor i en stuga några kilometer bort som ska vara där några dagar så då vill dom använda båten. Jag har sneglat på denna sjö i många år men inte hittat någonstans att sjösätta tills nu. Jörgen känner ju varenda människa som bor i trakten så då kan man få sjösätta på någons tomt/ägor. Men båtramp finns inte, vi pratar om åkermark eller badstränder att sjösätta från. Och det är lågvatten, mycket lågt vatten så det gör det ännu svårare men skam den som ger sig. Det är bara till att kliva i sjön antingen med vadarbyxor eller kalsongerna/badbyxor. När vi sjösatte Jörgens båt på förmiddagen så slängde så klart med varsitt fiskespö och lite wobbler bara för att fiska några timmar innan vi åkte med båten till huset för att angöra båten. Och där stod vi och pratade en bra stund  men Jörgens släktingar innan vi åkte tillbaks för att hämta trailern för att senare äta innan kvällsfisket.

 Fisket ja hur blev det med det. Jo på förmiddan så vart det några små gäddor som fångades och vi hade några fina hugg som lossnade. Så på kvällen så bestämde vi oss för att sjösätta min båt i denna sjö då det är en härlig sjö med grynnor och djuphålor. Detta är alltså första gången jag fiskar här men med Jörgen som guide så borde det ju bli succe, eller. Vi sjösätter och åker ut och ska börja fiska men då hittar inte min enhet sjökortet för sjön som vi laddat i. Helvete nu då. Men då slår det mig att vi gjorde en miss då vi laddade ner det till minneskortet tidigare under dagen. Aja vi löser detta snabbt genom att åka till släktingarna. Vi lämnar båten där, lånar en av deras bilar, åker tillbaks till våran stuga 2 km bort och ordnar sjökortet sen tillbaks och nu fungerar det som det ska. Vi fångar inga stora gäddor denna grillväders dag men ett gäng runt ett par kilo blir det samt  ett gäng abborrar. Men detta är en sjö jag kommer lägga många pass i framöver det är ett som är säkert. Just ja på förmiddagen så reparerade vi även bensintanken i min båt. Det som hänt är att skruvarna som håller fast tankmätaren har släppt så man kunde inte dra den tät mot packningen så det läckte lite bensin, inte mycket men det ska vara tätt. Vi löser detta genom att byta ut skruvarna mot grövre skruv så det tar fast i dom hålen som finns och nu kan jag dra den tät. Skönt att vara där det finns grejer så man kan fixa oförutsedda saker. Nedan lite bilder och två videoklipp där vi sjösätter samt tar upp min båt. HAHA skratta på ni för det gjorde vi. PS. Sorry för suddiga bilder och video då det va smuts på kamera linsen.

Även en liten gäddda är en gädda.











          



Söndag

Idag så va vädret väldigt knasigt. När vi åkte från stugan så strålade solen och ingen vind att prata om så alltså varmt som i helvetet, när vi kommer fram till sjön så börjar det regna så vi sätter oss i ett vindskydd och väntar på att det ska sluta för vi tror att det bara är en kort skur. Och mycket riktigt så slutar det efter 10 min. Vi sjösätter samt åker ut på sjön. Efter ca 30 min kommer det stora mörka moln från ingenstans och vi hör åska mullrar lång långt bort så vi bryr oss inte om den. På första stoppet och på andra kastet så tar jag en gädda på min "SG Line Thrue Lake 35 cm" Detta innan Jörgen ens fått sina spön riggade. HAHA. Det är ingen stor gädda men ca 90 cm ändå. Trodde dock den skulle va större då den drog som ett tåg. Vi nöter på en stund utan fler kontakter och åskan verkar komma närmare med fart, och nu blixtrar det ordentligt 3 mil bort (vi kollade blixtradar på smhi) mullret tilltar o det börjar regna igen. Men vi fiskar en stund till och har några försiktiga kontakter men det blir inget mer gädda eller abborre idag. Nu är åskan väldigt nära oss med ökat kraft så vi törs inte vara på sjön längre utan beger oss hem. Vi stannar till hos en bekant som bor nära sjön och pratar lite skit på verandan ett tag. 

Åter igen så är vi totalt överraskade av smhi och deras prognoser. Från att vara ett grillväder delux som gjorde att tvekade att ens åka ut och svettas i båten, från att 30 minuter senare vara regn och åska. Vi såg inget på himlen heller när vi tittade runt tidigare under dagen.

I morgon blir det fiske från två båtar i samma sjö för då har vi med oss varsin tonåring i båten. Det är Jörgens syskonbarn som vill följa med för att lära sig hur man jagar storgäddan, dom är inte helt noviser utan dom har fiskat lite grann och även fångar någon gädda runt 5-6 kg. Så vi hoppas på bra hugg, vi kommer köra en liten tävling för skojs skull då vi räknar ihop dom tre längsta gäddorna i varje båt. Vädret idag då... Ja strålande sol och svag vind från söder 28 grader varmt. Usch fy fan som jag brukar säga om det, inte direkt väder för gäddfiske. Som tur är så är vattnet i sjöarna inte så varmt utan det ligger på 17-19 grader i ytan och mycket svalare 6-20 meter ned, och då vi fiskar djupt hela tiden så klarar sig gäddorna bra. Vi kör nästan uteslutande med wobbler, gummi på 25 cm eller mer, jerkbaits på 16-18 cm swimbaits på 30-40 cm vi får blya dessa en del för o nå fisken som gärna står på branter och strukturer 6-20 meter djupt eller ibland helt pelagiskt på dessa djup över 30-40 meter vatten. Så storleken på betet spelar helt klart en stor roll här. Så det är ett ganska krävande att spinnfiska dessa beten som är tunga. Upp mot 250 gram står vi och kastar emellanåt och när det blir för jobbigt för armarna så kör vi lite enkel trolling med handhållet spö en stund.

Grann gädda på 90 cm



När det regnar finns ingen bättre huvudbonad
än sydväst från Grundens. Det vet alla.
Ful är den men ack så bra.

En typisk norrlänning.

Alldeles svart och grov över ryggen.

Måndag

Idag så körde vi med två båtar med varsin tonåring i båten. Solen strålade som satan med en svag bris från syd och med det så trööögt fiske. Vi va ju även tvungen att ta upp Jörgens båt idag och imorgon ska den sjösättas på den grunda stranden igen. Men går ju bra. Vi hade ju en liten tävlingen på vattnet dom tre längsta gäddorna vinner. Men det visade sig vara svårt att ens få tre gäddor. Team Jörgen blankade, inte ens ett hugg. Team Anders vann med en 85 cm fisk i båten. Men jag tappade en större fisk tidigt på dagen samt hade flera försiktiga kontakter under kvällen men det blev bara min 85 cm gädda upp. Lite synd när man har med sig folk och ska visa hur bra det kan vara när allt stämmer. Men men så är det med fisket. Vi hade roligt och trevligt och det är ju det viktigaste. Nästa fiskepass blir på onsdag för tisdagen bjuder på grillväder så vi tar en vilodag och gör lite annat. Men på onsdag blir det spännande. Det blir det extrem svår iläggning för att inte tala om att få upp min båt igen. Vi kommer ta med två bra dragbilar med en bogserlina ifall jag inte kan dra upp min båt med en bil. Men jag ser fram emot denna sjö det finns mycket grov gädda i sjön och jag kan sjön utan och innan.
Det kommer härliga bilder och videos från det äventyret så kolla in igen.

Billig men stabil som satan. (hembyggd)



Knappt långgrunt



Mattias från Frankrike.

För tvivlarna som tror jag fiskar grunt och varmt.

85 cm gädda

Natten Onsdag - Torsdag

Då det har varit varmare än i helvetet så blev mer eller mindre tvungna till nattfiske så nattfiske blev det . Vi har planerat att fiska en sjö som inte har en sjösättningsplats utan vi får köra över en äng ner till sjökanten där det finns en plats där en boende har sin båt men den drar dom upp med traktorn. Men vi tänker att det kanske går med min bil. Att få i båten är ju aldrig något problem, det är upp som är problemet. Så vi tänker att vi provar, MEN vi tar med en bil till med rejäl 4 hjulsdrift samt en lång wire och bogserlina. Vi lägger i kl 22 och iläggningen går bra. Jörgen har med sig vadarstövlar och plaskar runt i. Sen fiskar vi fram till kl 07.00 men fisket va trööögt vi hade flera följare och nafs men dom stora vill inte hugga. Vi lyckas fånga några mindre gäddor och ser dom större på ekoloden men icke då. Inte ens abborrarna ville hugga vid soluppgången. Vi provade allt men fick se oss besegrade denna dag. 

Men nu när vi ska ta upp båten så blir det problem. Jörgen tar på sig vadarna igen och jag får plaska runt i skorna för när vi drar upp båten på trailern så sjunker ena hjulet ner rejält i sjöbotten med följd att bilen även gräver sig fast. Vi får lasta av båten från trailern för att köra upp bilen en en bit för att få nytt fäste. Men det visar sig inte va så lätt. Vi blir helt enkelt tvungna att backa ner den andra bilen och koppla på en lång wire så att den bilen står på planare mark med fäste. Nu har vi flyttat bilen en bit och vi drar upp båten på trailern igen och så gör vi ett nytt försök men utan 2 bilar går det helt enkelt inte. Båda bilarna med lägväxel och diffade axlar och greppiga A/T däck då kommer ekipaget upp på land men det va bökigt och blött. Jag kommer INTE att sjösätta här igen vilket är synd för det går grov fisk i sjön. Ska man sjösätta här så behöver man en liten båt som man kan bära/släpa ner i vattnet.

Idag torsdag blir det inget fiske då det är så varmt så man smäller av. Men i morgon ska det bli svalt och blåsigt igen med regnskurar så då kör vi ett annat vatten som vi vet håller grov fisk så med lite tur och skicklighet så tar vi en 10 plussare som avslutning på denna fiske vecka då jag åker hem på Lördag morgon.














                                                                    

                                         
   
                                                         
Fredag

Ja detta blev sista fiskedagen i Västernorrland för denna gången. Vi har haft totalt omslag i vädret senaste dygnet, från värmebölja till skyfall med åska natten till fredagen. Det har även regnat i stort sett hela fredagen men vi åkte ut på en sjö ändå för att försöka fånga fler stora gäddor men det ville sig inte. Vattnet är 19-20 grader i ytan så all större betesfisk stod riktigt djupt på 10-20 meter och dom gäddorna vi lyckades få högg alla pelagiskt på detta djup. Det blev bara mindre gäddor som vi släppte av direkt vid båtkanten. Men både jag och Jörgen är säkra på att vi hade större fisk på. Det har varit en helt underbar vecka även om fisket stundtals varit väldigt svårt. Många skratt med härliga minnen och det är ju viktigast att man har roligt och får koppla av under semestern.
I morgon packar jag ihop och beger mig hem till Västerås och sen är semestern slut, det är jobb som vanligt på Måndag. Men jag kommer såklart tillbaks till detta härliga ställe igen inom en snar framtid. Då under en period då det är gäddväder på riktigt. Kallt, stormigt, och allmänt grisigt väder. Så som det ska vara om man ska fånga många och stora gäddor.
Men jag lyckades ändå med bedriften att ta min 6e gädda över 10 kg denna vecka och det är inte dåligt när väderförhållandena är helt fel.


                                                                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar