torsdag 23 juni 2022

Bytt skärmar på Majava VT 1000 Pro

På min Majava VT 1000 PRO så gick stänkskärmarna sönder förra året. Efter 7 års hårt trailande med ca 70 pass om året på mycket grusväg, asfaltsväg och knappt ingen väg så sprack svetsarna på skärmarna. Dom vibrerar helt enkelt sönder. Det blir med tiden utmattning i materialet. I alla fall så åkte jag med dom till min vän Patriks företag "Pallans Konstsmide" så svetsade han ihop dom igen men det höll bara i 7 månader sen sprack det ännu mer bredvid svetsarna som vi befarat och nu är dom utom räddning. Så jag ringde till Majava som ligger stax utanför Västerås och frågade vad nya skärmar kostar och det va tack o lov billigt, 1300 kr för 2 st nya som dessutom fanns på hyllan så jag åkte och hämtade direkt.

Väl hemma så tänkte jag skruva dit dom direkt för höll dom förra i 7 år så gör väl dessa det med tänkte jag. Men så tänkte jag en gång till, kan jag inte förstärka dessa  så dom kanske håller i 10 år till eller ännu mer. Klurade lite och Pling en ide. Drog till Pallans Konstsmide igen med min ide så Patrik fick klippa o svetsa en plåt på ett vinkeljärn som jag sedan borrade hål i så det passade dom ursprungliga hålen som sitter i trailern. Slipade bort rost borrade lite hål och målade dom med zinkspray som rostskydd. Sen popnitade jag fast dom i stänkskärmarna. Det ligger även en string med Tech7 lim mellan skärm och förstärkning detta för att slippa jobbiga skaller och vibrationer som annars är ofrånkomligt då du lägger två plåtbitar mot varann.
En bonus blev ju att nu är skärmen helt stängd inåt och inte öppen som orginalet är.

Så nu får vi se om det hjälper så kanske skärmarna håller 10 år eller mer det får framtiden utvisa. 

Orginal skärm + förstärkningsdelen

Vy från hjulsidan

Vy från insidan av trailern

Vy snett bakifrån


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar