söndag 19 juni 2022

Sibbo Fjärden aka Lake Sibbo

Då jag fyllde 50 år i november förra året så fick jag en fin present av min vän Sebastian Lindgren. Nämligen att vi ska fiska en dag i det mytomspunna vattnet Sibbo Fjärden. Man har hör mycket om stället både bra och mindre bra, en del har haft grymt bra fiske andra dåligt fiske men så är det ju med alla vatten. Jag gör som alltid när jag åker på fiske. Förbereder mig på allt jag kan tänka mig, Åker med gott humör och gott mod och räknar inte med att dra monsterfiskar såsom gäddor över 10 kg eller gösar på 12 kg osv. Ja ni förstår. Jag hoppas ju såklart att vi ska fånga sådana stora och jag har fångad gäddor över 10 kg och många strax under men jag blir inte besviken för att jag inte lyckas med detta när jag fiskar för har du den inställningen så kommer du väldigt fort tröttna på att fiska.

Vi ska mötas upp vid båtarna kl 07.50 vilket betyder att klockan ringer 04.30 hos mig då jag har 16 mil att åka och jag vill inte stressa samt äta en rejäl frukost innan jag åker. Jag är där före Sebastian och hinner ta en kaffe och prata lite med guiderna som berättar vilken båt vi ska ha och förbereder den samt visar lite hur det fungerar. Nu är vi ju inga nybörjare på sjön eller i båtar så allt är rätt självklart. Vi fiskar utan guide då vi är vana gäddfiskare så vi får lite tips och sen så läser vi vattnet själva och kör på den kunskap vi samlat på oss genom många års fiske. 

Vädret är perfekt fram till kl 12 med regntung himmel och mycket moln som håller solen borta samt en svag vind men efter kl 12 så spricker det upp fort och vi får strålande sol och vinden tilltar rejält, riktigt rejält så att den mindre båten kränger duktigt i sjön.

Gäddfisket här är lite annorlunda mot hur jag brukar fiska gädda. Här är dom långt inne i vassarna eller i direkt anslutning till vassen, det finns få grynnor och inga stora gräsbälten att fiska mot så det blir mycket vassgnugg . Vi hittar omgående ställen som håller gädda och det hugger på bra vi har många följare och gäddor som bara puttar på betet utan att hugga men efter någon timme så blir dom mer aktiva och huggen börjar sitta, stenhårda hugg och väldigt starka aggressiva gäddor, riktigt roliga även om vi inte fångade någon över 100 cm.

Vi åker till i stort sett alla delar av sjön som ser lovande ut och vi får fisk på alla ställen. Till och med gösarna är galna här. Jag står och kastar utanför en djup vass då det smäller på så in i helvete och tänker att nu kommer sitter det en stor gädda men det är en gös på ca 4 kg som hugger på min westin shadtez 27 cm gäddjigg jävligt oväntat. Inte så långt efter det väljer vi att åka till där vi började dagen, alltså i andra änden av sjön och nu blåser det som fan. Säkert 14 m/s i byarna. Vi säger att vi kör lite trolling i den djupaste delen av sjön för att se om det står någon storgädda där. Jag hänger på en Jaxon wobbler på 30 cm och Sebastin något stort gäddgummi.

När vi kommer till den delen av sjön där det blåser som allra jävligast så får jag ett brutalt jävla hugg som nästan stannar upp båten. Både jag och Sebastian tror att det är en riktigt stor gädda men nä, det än en ännu större gös på ca 5 kg. Och nu blir det lite kaos vi håvar gösen och så klart trasslar allt in sig, Sebastian fastnar med en krok från sitt drag i ryggen på sin jacka, gösen fastnar i håven, båten driver och kränger som en tvålkopp och vi är på väg in i en klippvägg. Starta motorn och köra den medans jag håller gösen i håven med andra handen samtidigt som vi försöker lösgöra allt men till slut åker avbitaren fram och vi klipper lös krokarna för att få loss gösen. Allt går bra och gösen fick sin frihet åter. 

Vi fiskade fram till klockan 21 så det blev 12 timmar på Lake Sibbo med 15 st gäddor dom allra flesta runt 85 cm samt 2 stor gösar. Jag hade stolpe in denna dag medans Sebastian hade stolpe ut. Jag vet inte exakt men jag fångade nog ca 80 % idag men hade gäddorna suttit på alla Sebastians hugg hade vi haft 25 gäddor upp. Men så är det. Ibland går det fan inte att få dom att fastna har själv upplevt det ett antal gånger.

Men det vad en väldigt trevlig dag och nu har man ju fått uppleva detta mytomspunna vattnen. Tack för den fina presenten och en härlig dag Sebastian.

Nästa helg är det midsommar så då skulle jag tro att jag vilar den helgen från fisket men sen är det dags igen.

Mer om Sibbo kan ni lösa på denna länken http://bigfishsweden.com/fishing-camps/sweden/lake-sibbo/















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar