fredag 24 februari 2023

Nytt batteri till elvinschen

Jag har ju elvinsch på min båttrailer och med det ett AGM batteri monterat i en låda på trailern. Det batteriet köpte jag hösten 2017 så det har används flitigt ca 50-60 pass om året och jag har inte alltid laddat det efter varje gång, utan det kan ha blivit 2-6 vinschningar mellan laddningarna. Men nu efter 5 års flitigt användande är batteriet väldigt dåligt/slut. Jag testade batteriet med en riktig batteritestare nu i vinter, alltså inte med en multimeter för en sådan säger inget om hur batteriet mår. Och testet visar att batteriet har degraderats ned till 45 % ca av sin ursprungliga hälsa.

Inte mer att göra än att köpa ett nytt batteri och då det jag haft har funkat mycket bra så jag köper ett likadant igen. Ett Multimarin AGM 60 Ah som Hjertmans.se säljer till ett mycket bra pris 1400 kr. Jag monterar det nya batteriet och laddar upp det och allt fungerar som det ska. Jag testar det med batteritestaren bara för att se om det är helt okej för man vet fan aldrig. Men jo då det är 99% av angiven CCA och hälsan på batteriet är 99% (du får nästan aldrig 100 % även på ett nytt batteri).

Jag tänker sedan att jag testar det gamla batteriet igen för att se om jag kan ha det till något annat eller om det är skrot, det har ju ändå tagit emot ström tidigare och fungerat. Testar det men nu är det 35 % av ursprunglig hälsa. Provar att ladda upp det men det går inte att få det fulladdat. Batteriet tar inte emot laddning så det blir 100% laddat längre. Det gjorde batteriet i höstas ända fram tills att jag ställde in båten i garaget för vintern.

Så bara för att ett batteri visar full volt med en multimeter och tar emot ström så betyder det inte att batteriet mår / är i bra kondition / hälsa. Om du testar ditt batteri med en riktig batteritestare och den säger att du har under 60% av den ursprungliga startströmmen eller batterihälsan så är det dags att byta för det batteriet kan fungera perfekt ena dagen men vara dött och utom räddning nästa dag. Och är du på sjön är det inte roligt. Inte heller om du inte kan vinscha upp båten i urskogen en sen kväll.

Nu är detta ingen nyhet för mig då jag har väldigt bra koll på batterilära och ström osv. Inte för att jag är ett proffs på det men jag har lärt mig en del genom åren. Annars är internet din vän.

Så ta för vana att kolla batterierna i dina fordon med jämna mellanrum så slipper du överraskningar. Vill du inte köpa en egen batteritestare för 2-3000 kr så be verkstaden eller marinan där du servar båten och bilen göra ett test. Dom har utrustningen och är batteriet dåligt så byt. Sällan ett start batteri håller mer än några år om du inte köper ett batteri med väldigt hög kvalitet och ombesörjer att underhållsladda det konstant med en BRA laddare.

Billigare och enklare att se till att saker är i skick än att behöva bärgare eller sjöräddning för en sådan enkel sak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar