söndag 12 november 2023

Bilservice är dyrt så jag gör det själv.

 Att alla bilar behöver service minst en gång varje år är ingen nyhet för bilägare. Och att serviceverkstäder tar hutlösa priser är ingen överraskning heller. Så därför gör jag så mycket jag kan själv på mina fordon.

Har i år bara för att jämföra hur mycket jag sparar på att göra jobbet själv frågat efter offerter genom Autobutler Bilen jag har är en Suzuki Grand Vitara 2.4 bensin och priser jag fick från 8 olika företag runt Västerås spann från 4800 - 7300 kr för en enkel bilservice. Det som ska utföras är då 15 års service 22000 mil följande ska utföras.

  • Byte motorolja + oljefilter
  • Byte kupefilter
  • Byte luftfilter
  • Byte kylarvätska/kylarvatten
  • Byte växelådsolja
  • Byte av transfer case olja 
  • Oljan i differentialerna är bytt nyligen så det gör vi inte i år
Tidsåtgång enligt verkstäderna är 4-4.5 timmar...Vilket låter jävligt mycket och jag kan berätta att det tar inte så lång tid. Jag som inte är mekaniker och inte har tillgång till billyft denna gång gjorde det på 2 timmar. Byte av luftfilter och kupefilter tog 5 minuter. Byte av motorolja och oljefilter tog 25 minuter. Byte av kylarvätska tog 20 minuter. Byte av växellådsoljor tog 40 minuter. Totalt 90 minuter. Nu flöt arbetet på väldigt bra men säg att det jävlas lite då och då tar det 2 timmar. Delarna och vätskor köpte jag via Autodoc och Biltema för totalt 1503 kr.

Så när en verkstad vill ha mellan 5-7000 kr för detta så är det ett jävla överpris. Runt 3000 kr vore rimligt att betala. Jag gör det själv och sparar ca 5000 kr. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar