söndag 28 januari 2024

Shimano Yasei Pike Swim & BB cast 120-170 gr

 Nu har jag kommit över ännu ett fantastiskt bra spö till ett för mig bra pris. Jag har haft ett annat bra spö ute till försäljning ett längre tag som ingen köpt (13 fishing mouse black 170 gr) Detta spöt köpte jag för 1300 kr 2022 och spöt va i nyskick. Ett mycket bra spö men det blev mest stående eftersom jag har andra spön som jag gillade mer. 

Men så såg jag en annons på Facebook att en kille som bor i Västerås precis som jag ville sälja ett spö eller byta det. Spöt i fråga är ett "Shimano Yasei Pike Swim & BB cast 120-170 gr" Så jag frågade om han ville byta och det ville han. Så i Söndags kom han hem till mig och vi gjorde bytet. Han har bara använt spöt ett fiskepass så helt i nyskick. Bästa pris för detta spö i handeln idag är 2500 kr.

Detta spö har precis som mitt andra Shimano spö så kallat palmgrip vilket betyder att triggern är annorlunda utformad, man stödjer hela undersidan av handflatan mot triggern istället för fingrarna. Jag älskar detta greppet men många andra gillar det inte.

Jag har såklart provkastat spöt här på min bakgård som är mer än tillräckligt stor och måste säga att jävlar vilket bra spö. Man ska inte luras av kastvikten som är skriven på spö 120-170 gr. Jag provade beten mellan 50 - 180 gram både jerkbaits och feta gummin och spöt kastar dom alla med lätthet. Spöt är väldigt lätt och är 8 fot långt. Väldigt välbalanserat och påkostade komponenter rakt igenom.

Detta kommer nog bli mitt nya favorit spö till framförallt jerkbaits och wobbler i alla storlekar. Till dom största gummibetena 140-250 gr har jag andra spön, spön som är en mer lämpade för dom vikterna. Jag är mycket nöjd med bytet.

Det finns en bra recension på spöt i länken här. https://www.youtube.com/watch?v=A1gO0-0FWjQ






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar