fredag 1 mars 2024

Toyo Open Country 3

 Nu har jag köpt nya däck till min Suzuki Grand Vitara. Efter att tagit in så mycket information som möjligt så stod till slut valet mellan 2 fabrikat. Falken Wildpek A/T3WA eller Toyo Open Country 3. Valet föll på Toyo däcken detta år. Jag har kört på Toyo Open Country 2 förr och dessa va väldigt bra men verision 3 är uppdaterade på flera punkter så jag tror jag kommer bli mycket nöjd med dessa. Jag har dom senast 2 åren kört på Falken Wildpeak A/t3WA och dessa däck är inget annat än världsklass men jag ville prova Toyo nu.

Men Toyo däcken va tidigare i år mycket dyrare än Falken däcken så det vad nära att jag köpte Falken igen, men så hittar jag Toyo däcken på webben på två olika ställen för väldigt bra pris. Grip 500 samt Autodoc säljer dom i dimensionen 225/65/17 för 1350 kr/st. Vilket är 450 kr billigare per däck än någon svensk webshop som säljer dom och dom lokala däckfirmorna vill ha 1900-2000 kr st. Jag beställde i onsdags från Autodoc och fick leverans till dörren idag kl 10.00. Snacka om snabb leverans. Jag åkte till en däckfirma i Västerås på eftermiddagen för att få dom monterade på fälgarna. Även här så skiljer det väldigt mycket i pris, en del vill ha 1400 kr för att montera o balansera en annan gör det för 1000 kr.  (jag tog dom för 1000 kr då jag använt dom förr)

Att jag köpte nya däck redan nu beror 4 anledningar

  • Det ryktas att däckpriserna kommer gå upp senare i år
  • Det är bara 5 mm mönsterdjup kvar på mina Falken Wildpeak däck. Visst det är full lagligt och mycket enligt vissa men dessa däck har 10mm när dom är nya så dom tappar mycket av greppet i sand, lera, grus och dålig terräng sen anser jag att däck oavsett typ är slut vid 3 mm mönsterdjup.
  • Priset va helt rätt nu så varför vänta.
  • Nu är det lungt på däckfirmorna så snabb leverans + snabb montering. Om 3v är det kaos som vanligt när alla samtidigt ska ha hjälp.
Dom gamla däcken har jag lagt ut till försäljning för 1995 kr för det är alltid någon som vill ha däck till sin SUV som bara kör asfalt eller vanliga fina grusvägar och då duger dessa bra säker 1-2 sommrar beroende på hur mycket du kör.

Det finns så klart mängder med bra så kallade A/T 50% offroad 50% onroad däck på marknaden men det skiljer mycket i priser, dimensioner, last index osv så det gäller att hitta rätt för just din bil och framför allt hur tung bilen är samt vad som sitter original samt vad som får plats i hjulhusen. Dessa däck passar bra till min bil. Både Falken och Toyo har väldigt många olika dimensioner att tillgå så det finns till alla bilar. Sen är ju tillgängligheten viktig ifall du får punktering i obygden samt vill få tag i ett nytt däck fort. Köper du ett väldigt ovanligt fabrikat eller dimension så kan det vara svårt att få tag i ett reserv/ersättningsdäck. Och kör du bil med konstant 4 hjulsdrift så som jag så kan du inte blanda däck och dimensioner då det sliter sönder differentialerna på bilen.

Vill du veta mer om dessa däck så leta på YouTube där finns det massor av tester där folk verkligen ger dessa däck höga betyg. Men kör du 90% asfalt och inte drar båttrailer eller andra tunga släp i obygden på sandstränder eller riktigt dåliga ramper, hagar eller kör mycket i skogen eller mycket grusväg så köp vanliga däck för gatan. Dessa A/T däck är bullrigare och rullar tyngre. Men jag behöver dessa. Jag menar om du inte har en 4 hjulsdriven SUV med lågväxel och diffspärrar så kör du troligen inte i så dålig terräng och har du en enklare 4 hjulsdriven bil så som en volvo, Passat m.fl så har du säkert inte tänkt köra på riktigt dåliga skogsvägar eller inga vägar så gå på vanliga däck. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar