torsdag 28 mars 2024

Dags för fiskepremiär 2024

 Så är äntligen vinterhelvetet över och det är dags för gäddfiskepremiär 2024. Jag har hållit stenkoll på isläget i Mälaren och nu till påskhelgen kommer det vara öppet till 90%. Jag kommer fiska Lördag och Söndag. Jag har gått igenom båt, båtmotor, utrustning, trailer osv så bra jag bara kan så allt borde fungera som det ska men det finns ju aldrig garantier men jag är inte orolig.

Lördag kommer jag fiska med Brorsans son Morgan. Söndag håller jag lite öppet än men har några jag vill fiska med. Första dagarna varje vår brukar inte innebära bra fiske för för mig då det tar en stund att lokalisera gäddorna sen är man lite ringrostig i början, sjöbenen och sjökroppen måste vänja sig. Sen har man alltid ny utrustning man vill prova men några gäddor brukar det bli. Men det ska bli riktigt härligt att komma igång. Vädret ser bra ut med sydliga vindar och 10-13 grader varmt.

Jag har även servat bilen ordentligt inför säsongen och bytt oljor i hela drivlinan vilket innebär mycket mer ställen och olja i min permanenta 4 hjulsdrivna Suzuki Grand Vitara. Du har motorolja+filter. Växellådan-transferlådan- 2st diffar men allt är fixat o bytt. Vi såg häromdagen när vi bytte diff oljorna att stötdämparna bak är i uselt skick dom fungerar än men dags att byta dom. Beställde delar från tyskland samma dag så borde ha dom mitten på nästa vecka. Och pris för dessa då ja ynka 850 kr paret och då valde jag premium fabrikat. Vad tar Mekonomen för samma fabrikat...1850 kr st...En vanlig verkstad tar 3000 kr för arbetet. Jobbet gör jag själv på under 1 timme. Så kolla priser och skruva själv spar mycket pengar. Självklart är även båttrailern genomgången så det ska inte va problem där heller.

Nu kör vi Gäddfiske 2024 .

/Laters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar