onsdag 10 april 2024

Nu är verkligen gäddfisket igång 2024

 I måndags så åkte jag själv ut på mälaren för gäddfiske. Det va härligt väder med stark syd/västlig vind och strålande sol hela dagen. Jag hade tagit på mig underställ för att slippa frysa men det va verkligen helt onödigt. Nu är jag inte speciellt frusen av mig så andra kanske hade frusit utan underställ. När jag kommer till sjösättningsplatsen så ser jag årets is har slitit loss bryggan så det blir till att rampa i båten utan hjälp av brygga vilket blir lite knepigt då det blåser hårt längs med stranden. Men det går ändå bra då jag är van att få i båten på dom mest jävliga platser utan hjälp. Samma sak när man ska ta upp båten.

Det här är andra passet för i år jag är ute. Vattnet är väldigt kallt, 2.7 - 3.5 grader så gäddorna har inte gått in grunt utan jag hittar dom utanför större vikar på 4-7 meters djup, dom står där och inväntar rätt vattentemp för att påbörja leken samt så är vattnet varmare där nere än vid ytan. Jag fiskar av flera vikar djupt och väldigt långsamt i flera timmar utan resultat. Men så hittar jag ett område där jag får kontakt med gäddorna. Dom 2 första är små på ca 2 kg men den 3:e är bättre storlek 106 cm och runt 8 kg. Sen är det huggfritt i 3 timmar. Jag tar lunch och kaffe och efter det fiskar jag samma område fast 100 meter bort. Och här smäller det på en fin gädda på 3:e kastet. 103 cm och säkert 7 kilo tung. Sen tar det ett tag innan jag får hugg igen men dessa är små gäddor runt 2 kg. Det slutar med 6 gäddor denna dag. Beten som levererade vad 2st. Dom 2 stora tog på en viktad Swim Whizz gul med gröna ränder. Dom små tog på ett tailbete från Calm Bait i motoroil färg. Jag provade så klart en hel drös med andra beten men dessa levererade idag.

Härligt att gamla beten som funnits på marknaden i 40 år levererar än men av dom flesta glömts bort eller helt enkelt ratas helt. Fiske har blivit en sån otrolig materialsport där bara det senaste ska användas ju dyrare desto bättre. Enorma båtar med motorer på 150-300 hk. Elektronik för 100.000 kr är inte ovanligt. Och bara dom senaste betena som det görs reklam för och promotas. Beten som va det senaste och ballaste för 5 år sedan duger inte längre ? Precis som att gäddan bryr sig om hur otroligt fint lackade / målade dina beten är. Nä skulle inte tror det. Jag fiskar mycket med väldigt gamla beten som många av dagens fiskare av den nyare generationen inte ens hört talas om än mindre sett.

Jag har en bra båt men långt ifrån en värsting båt. Ekolod som är 7 år gamla (jag ska uppdatera till nästa år är det tänkt) Jag har ingen live givare, ingen powerpole. För mig räcker det bra med ekolod, elmotor, 60 hk utombordare. Jag fiskar genom att läsa av sjökort samt tolka botten via ekolodet och läsa på om olika vatten via länstyrelsen och FVO, sen får man åka och prova sig fram. Mitt fiske bedrivs av 80% spinnfiske och 20 % handhållen trolling så kallad bondtrolling. Och kommer fortsätta fiska så tills jag dör. Detta passar mig. 

Exempel på hur jag sågad upp och limmat fast 60 gram bly
i buken för att få den sakta sjunkande. Dom flyter som en petflaska annars.

Swim Whizz i denna färgen på 20 cm högg dom 2 stora på. Blyad med 60 gram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar