fredag 12 april 2024

Vart ut på Mälaren igen

 Vaknade kl 05.30 och va pigg. Upp och brygger kaffe och tänker. Ska man inte ut och fiska idag kanske. Jo fan så får det bli. Brygger en kanna kaffe och värmer upp en låda hemmagjord Gulasch som åker i en termos. Packar och drar iväg. Kl 08.00 va jag vid rampen ger mig iväg ut mot det tilltänkta området för dagen. Det är kallare idag än i måndags så jag får dra på mig vind jackan för att inte frysa då det är 30 min båtfärd dit jag ska. Och fisket börjar bra. Får några mindre nästan direkt.  Sen är det dött 1 timme innan det hugger igen nu en lite större på 95 cm och redigt tjock o lekt mamma gädda. 3 kast senare hugger det igen på samma bete och denna va nästen stöpt i samma form 94 cm och fet. Nu börjar jag bli hungrig så jag sätter mig i lä för nu har vinden tilltagit lite. 20 minuter lunchpaus med kaffe sen vill jag fiska igen. Men efter lunchen kl 12 så dör fisket ut helt det är locket på bara. Blir en liten skit till upp typ 50 cm. Sen inget mer. Träffar en annan fiskare i området och vi pratar lite om fisket och osv. Även han har haft en trög dag med små fisk upp. Vid 15 tiden ger jag upp och åker mot rampen. Även vid rampen träffar jag en duktig fiskare som vart ute hela dagen och även han har haft mycket trögt fiske men bara pet och små upp. Så det va väl en sådan dag. Beten som det högg på idag för mig vad gummi beten i orange och grön färg. Långsam inspinning.

Men så finns det undantag. Min vän Eirik som bor nära vattnet Ekoln i mälaren hade rally fiske med 19 fisk upp och flera över metern. Där han va det efterleks fiske, vilket är knasigt så tidigt men mälaren är nyckfull på våren. Det trista är att jag tänkte faktiskt åka till det området först men då det är 9 mil så tänkte jag att nä inte idag det är säkert trögt där nu på våren...Satan jag skulle åkt. Jaja lätt o va efterklok. Jag får vara nöjd ändå med mina fiskar. 

Min vän Sebastian vill fiska med mig på söndag i mälaren men det lär inte bli av om väder prognosen inte vänder till det bättre. Regn och 12-14 m/s på mälaren på våren är inte okej alls. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar