tisdag 16 juli 2024

Båttrailern gick i kras i norrland.

Det som inte kan hända eller får hända,hände. Jag är i Norrland och fiskar och vägarna är dåliga och helt plötsligt på väg till en sjö så brakar trailern ihop. Dragstången eller stängerna går av på trailern i ett gupp. Jag har haft trailern sen 2016 och kört väldigt många mil med denna utan problem. Trailern i fråga är en Majava VT 1000 pro med lastvikt 730 kg. Båten i fråga på trailern är en Ockelbo B16 aluminium med 60 hk motor. Jag kör inte vårdslöst för jag är rädd om mina grejer och vårdar dom omsorgsfullt. Det va en väldig tur nu att jag körde på en mindre väg nära stugan i 50 km/t. Hade detta hänt på motorvägen så vet jag inte vad som hänt. Kanske vore jag död, hamnat på sjukhus, allvarlig trafikolycka, båt o allt skrot. Vem vet. Nu gick det relativt bra och jag kunde ta trailer o båt tillbaks till stugan i 10 km/t i 1 mil ca.

Sen kom tankar och nästa problem. Vad fan gör jag nu, hur får jag hem båten ?

Jag måste ju ha tag i en trailer fort som fan som jag kan flytta över båten på för jag kan inte lämna båten här. Sen är det ju den ekonomiska frågan vem betalar. Pratar med mitt försäkringsbolag Svedea  men får väldigt svävande svar om dom kommer ersätta detta trots att jag har en extra trailer försäkring. Vi får se hur det går.

Får nästa dag ett brev från Svedea att jag ska ta trailern till ett företag som jag ska välja ut som kan reparera skadan eller göra en bedömning av skada osv. Det är ju inte lätt för mig att göra i semester tider 6 mil från närmsta stad och 60 mil från mitt hem samt att göra detta då trailern inte är körbar. Efter en hel dag i telefon med många företag hittar jag ett i Umeå som kan ta sig an uppgiften och jag väntar nu svar från dom närmsta dagarna. Efter 2 dagar får jag svar från dom att det är inte möjligt att laga trailern. och recomenderar Svedea att lösa ut den och dom sköter nu kontakten med Svedea.

Tar även kontakt med återförsäljaren för Majava trailers där jag köpte den och förklarar vad som hänt och han är förstummad. På en VT 100 pro ? det ska va omöjligt säger han. Ja då det omöjliga hänt säger jag. Han lovar att hjälpa mig med kontakten till Majava i Finland där vagnen tillverkas. Så mitt hopp ligger att dom ersätter mig för trasig trailer. Jag har dock inte stora förhoppningar att få ersättning av dom. Tyvärr.

Mitt försäkringsbolag för bilen tar inte i det för det har ju inte skett en olycka i deras ögon.

Så bara att beställa ny trailer till stugan i norrland då. Hur svårt ska det vara...Nästan helt jävla omöjligt ska det visa sig. Jag vill ju inte ha en likadan trailer som ni förstår även om denna vagn har fungerat så bra och jag älskat den tills att detta hände.

Jag vägrar köpa nåt skit för det är billigt (trailers är svin dyrt) Och jag trailar mycket så det måste vara bra rejäla grejer. Enligt mig finns bara ett val nu och det är TK Trailers made in Sweden. Den trasiga Majava trailern va en 1000 kg trailer med lastvikt 730 kg. Nu vill jag steppa upp detta lite och ska ha en TK 1250 eller TK 1350  med lastvikt 1000 kg för att ha ännu mera marginal.

Kontaktar Tk trailers för att få fram vart köper jag närmast där jag är. Kramfors blir svaret ca 13 mil från mig. Kontaktar Släp och fritid i Kramfors och förklarar läget. Han är mycket trevlig och förklarar att han är på semester i Stockholm men säger att detta måste vi lösa. Han har ingen av vagnarna i lager..Djup suck från mig och depp. Men han säger att du jag kontaktar TK och ser vad vi kan göra och lovar att ringa upp mig direkt. 20 minuter senare ringer det och han berättar att vi kan få upp en vagn till Kramfors på söndag senast måndag. Ett hopp tänds i mig. Tk Trailer fixar ihop en vagn åt mig med jäkla ilfart fastän jag har extra val som önskan. Som är.

  • Extra gångramp
  • Extra upptagningsvagga 
  • m.m
Detta är ingen billig Trailer. Priset är 46.500 kr utan det extra + att det blir en extra kostnat i frakt på 4000 kr.

Men han räknar ihop ett pris på totalt 51.000 kr.

Pust det är mycket pengar men vad ska jag göra. Och det är ju en väldigt bra rabatt så jag blir väldigt glad ändå. Så på söndag om allt går som det är tänkt åker jag till Kramfors och hämtar trailern tillbaks till stugan och sen ska vi flytta över båten till nya trailern och justera in den så jag kan ta mig hem till västerås på ett säkert sätt.

Jag är ofta i kontakt med företag och personer och många sticker ut på bra och dåliga sätt.

Släp och fritid i Kramfors är det bästa företag jag någonsin varit i kontakt med, Mer service känsla och vilja att hjälpa en person i nöd har jag alldrig varit med om. Jag kan inte tacka er nog. Personer som er behöver världen mer av. När jag kontaktar dom så är dom på semester i Stockholm men väljer ändå att hjälpa mig med detta.  Det är beundrasvärt. 

Även samma enorma support från TK Trailer som gör allt dom kan för att få upp en trailer till mig på rekord tid.

Även Svedea har gjort ett mycket bra jobb och hanterat ärendet fort och ersatte mig ekonomiskt för trailern.

Bra att veta att det finns inte en enda trailer i rätt storlek i lager hos återförsäljarna i hela mellan Sverige. Inte om jag vill ha TK Trailer eller inte betala 65.000 kr för en trailer. Så att TK Trailer och Släp och fritid i Kramfors löser detta är helt enkelt världsklass. (jag vill bara ha en TK Trailer)

Även ett enormt stort tack till min bror Lars och Kerstin samt Morgan för att dom hjälper mig med allt och står ut med mig i 6-9 dagar till i stugan. Utan dom hade jag varit körd på riktigt i detta läge.

Vad jag ska göra med gamla trasiga trailern får vi se när jag får svar av Svedea och Majava. Prio nu är att få hit nya trailern och lasta över båten så jag kan åka hem säkert med båt och packning.

Jag har nu fått svar av Svedea att dom betalar inlösen av trailern då den blir för dyr och svår att laga. Jag får således nästan samma summa som jag betalade för den 2016. Jag betalade 24.800 och får 20.000 i ersättning. Synd bara att en ny trailer av samma kvalitet och storlek idag kostar 40-50.000 kr. Galen prisökning om du frågar mig. Svedea sköter även bortforsling av trailern och sköter allt med Trafikverket.

Jag har idag den 26/7 fått svar av Majava i Finland. Nedan är vad dom skriver.

"Do you have a possible trailer repairer or a place where the trailer frame could be welded?

 The trailer is a 2015 model year. In addition, there is a heavy battery box in the front of the trailer, which has increased the stress on the trailer while driving.

 In our opinion, we are not obliged to pay the customer.

 Rather, we fix the trailer (if a reasonably priced repairman can be found) and the customer can then sell it on.

 H//Saara"

Så enligt Majava så håller inte trailern för en batteribox på 15 kg placerad på dragstången. Jag har varit i kontakt med 2 företag som teoretiskt skulle kunna laga den men dom anser att priset för jobbet vida överskrider värdet på trailern. Samt så har jag ju nu fått ersättning av försäkringsbolaget.

Men svaret från Majava tycker jag är skitdåligt. Om deras trailers inte håller för detta så borde dom tydligt informera om det. Det är så klart rent jävla skitsnack att det inte ska hålla för den extra vikten. Och att trailern är från 2015 är väl inget. En trailer håller ju normalt i 40 jävla år minst iallafall ramkonstruktionen.

Kommer aldrig mer köpa en Majava och inte heller recommendera den till någon annan framöver.

 








Nedan bilder då vi ställer av båten på däck och pallbockar medans vi väntar på nya trailern.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar