torsdag 25 juli 2024

Ny TK BT - 1250 trailer i garaget

 Så efter den minst sagt händelserika norrlandsresan så är jag hemma med en ny trailer. Nu är jag ägare till TK BT1250 trailer. Extra utrustad med upptagningsvagga och dubbla gångramper. Jag håller på och monterar en del extra utrustning på trailern denna vecka och kommande vecka, saker jag hade på min gamla trailer som ska på. 

El vinsch med tillhörande batterilåda ska monteras. Backljus så man ser något ska monteras och kopplas in. Gångramperna ska monteras det blir en mitt ramp och en sidoramp. Mittrampen hade TK trailer inte hunnit montera då allt blev panik så den kommer levereras till mig snarast så jag monterar den själv. Sidorampen är delar jag själv införskaffat. Jag väntar nu på delar från TK Trailer såsom profilbultar och  och lite annat. Jag ska ha båda på vinscharna tornet som säkerhet ifall el vinschen slutar fungera. Väntar även på backljusen samt relät till dom

Jag har även monterat fästen för så kallade Upprullningsbara spännband. Finns olika såsom Boatbuckles, Rollo spännband med flera. Jag kör med Rollo 2 ton. Ett i varje hörn på båten. Använt dom i 5 års tid och det fungerar väldigt bra.

Jag har även fått hålla på och justera vinschtorn och läge på båten för att få ett bra kultryck som är viktigt. Nu när allt är ovan är monterat samt båten full med fiskesaker som alltid ligger där, samt full tank på 50 liter så har jag ett kultryck på 95-100 kg vägt under kulhandsken inte under stödhjulet. Det är enligt mig perfekt. Kopplingen på trailer klarar 120 kg och bilen klarar lätt 100 kg kultryck. Vill inte ha båten längre bak på trailern heller.

Lägger upp några bilder nu men mer bilder kommer i takt med att jag får saker monterade samt mer info.

Fäste för bakre spännband

Fäste för bakre spännband


Fäste för främre spännband

Båda främre spännbanden




Batterilåda på plats

Batterilåda på plats

Batteri på plats i lådan


Båda vinscharna på plats





Backljus monterat

Backljus med fjärrstyrt relä

Bakre dela av sidomonterad gångramp




Stänkskydd monterat




Främre delen av gångrampen


Mittmonterad gångramp

Mittmonterad gångramp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar