söndag 22 september 2024

Bra Gäddfiske med Marcus i Dalarna

 Idag drog jag och Marcus iväg till Dalarna för gäddfiske. Vädret va perfekt. Väldigt mulet med en svag vind från syd och vatten temperatur på 14 grader och i luften 9 grader. Vi kände på en gång att detta kommer bli en bra dag och det blev det också. Vi fångade totalt 14 gäddor och 3 av dom va lite lite större men även dom mindre va i god kondition gäddorna verkar ha börjat äta upp sig. Det va väldigt tydligt att färgen på betena skulle vara mörka idag alla gäddor tog på rätt stora mörka beten så som Calm Baits tails i motoroil, koppar färgade gummin från ULM Baits, mörkblå shad jiggar. Vi fick inget på ljusare beten eller jerkbaits. Sakta fiskat ovanför gräset eller djupare strax utanför gräset stod dom på 2-5 meters djup.

Det höll på att gå illa för mig då en av gäddorna sprattlade till som fan och jag slant och fick en krok modell 4.0 genom lillfingret. Men den tog på rätt ställe så att hullingen stack igenom så vi kunde snabbt klippa kroken och få loss den. Det satt ju en gädda i andra änden modell större så man får lite panik när man känner att " satan där sitter kroken genom fingret" Det är tur att jag alltid har en väldigt bra kraftig avbitare nära tillhands i båten. Detta är väldigt viktigt, både för att som idag kunna klippa loss sig själv samt att ibland klippa krokar för att få loss gäddor med.

Dagen gick i övrigt väldigt bra och vi tappade nog 5-6 gäddor med som inte ville fastna. Men 14 st upp är inte dåligt med min 103 cm på topp. Jag fångade den största Marcus dom flesta. Tror fördelning va ca 9/5




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar