måndag 30 september 2024

Det är höst och helg då, fiskas det gädda.

 Ja men visst är det så. Det är höst nu och då ska man fiska gädda och det gör jag och mina fiskevänner. Det blev ett rejält kallras inför helgen med regn hela fredagen och kall natt mot lördag så därför valde vi att fiska på söndagen i stället. SMHI hade sagt att det skulle vara västliga vindar men det va som vanligt en jävla lögn. Märkligt att väderprognoserna är så in i helvete dåliga hela tiden. I alla fall så drog jag och Sebastian iväg mot vårt tilltänkta vatten kl 08.00 på morgonen och lite mer än en timme senare är vi på plats. Det är kallt som fasiken denna morgon med bara 1 plus grad och jag är glad att jag har på mig mitt varma underställ. Men det ska bli strålande sol och runt 10 grader senare på dagen med lite vind, ja det där med vinden från väst är som sagt fel vi har en ganska stark bris från Norr hela dagen och det känns att det är kalla vindar. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av det. Som någon sa fiska inte vädret fiska förutsättningarna. Så det gör vi.

Fiske börjar otroligt trögt i den kalla morgonen samt förmiddagen med bara några försiktiga hugg och någon lite gädda. Vi bestämmer oss för att inta våran lunch kl 12. Gulash, nudlar kaffe och mackor åker ner. Och nu är det nya tag som gäller. Det har blivit varmare nu när solen värmt upp oss och vattnet. Och nu lossnar fisket rejält. Vi får en massa gäddor i en rasande fart och sen dör fisket kanske en timme igen innan det åter igen tar fart. Det är inga riktigt stora gäddor men flertalet mellan 95-103 cm ändå. När solen gått ner kl 18 så har vi fångat 14 gäddor. Vi tänkte båda två på förmiddagen att nu blir det en skit dag med nära noll gäddor upp när det varit sådant kallras med dåligt tryck och nordlig vind men vi hade fel och det va tur att vi nötte på ändå för det vart ju en helt fantastisk dag tillslut. 

"Fiska inte vädret, fiska förutsättningarna"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar