tisdag 1 augusti 2017

Ockelbo B16 al får ny bensintank

Då jag trailar min båt till alla fiskepass så lyfter jag aldrig ur bensintankarna utan tankar antingen vid bensinstationen eller sjömacken. Det följer med en 23 liters tank när du köper båten men 23 liter är ofta inte tillräckligt med bensin på långa fiskepass om man ska åka en bit. Så jag har fram tills nu haft 2 st 23 liters tankar med mig. Detta tar upp mycket plats samt är lite onödigt krångligt. 

Jag har därför funderat kring detta och letat upp en större bensintank som får plats och hittade denna på 49 liter. https://www.marineonline.se/bransletank-38-49-73-liter.html

Där bensintanken sitter orginal är det en ram svetsat i skrovet som tanken ska ligga i. Denna ville jag inte kapa loss så jag byggde till golvet runt omkring för att få en plan yta att ställa tanken på. Nu går den dessutom ända mot väggen på högersidan så det inte är ett onödigt tomrum där + att det blir mera plats över för annan utrustning. Desstom så blir ju vikt fördelningen mera optimal då man är själv i båten.

Golvet runt aluramen är byggd av plyfa samt klossar i bokträ (tog vad jag hade liggandes) dessa är sedan plastade  med polyester för att inte ruttna med tiden. original hålen för spännbandet används men jag använder ett kraftigare spännband så den ligger still som ni ser på bilderna.

Jag har även beställt en tankgivare samt tankmätare som ska installeras framöver. Jag ville se så att bensintanken gick att få dit först och det gjorde den ju med några millimeters marginal.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar