måndag 29 oktober 2018

Dalälvsfiske med Mike

Ett lite sent inlägg men jag har inte haft tid eller ork att blogga men här kommer en liten uppdatering iallafall. 
Den 22 och 23 oktober fiskade jag och Mike i dalälven. Jag är ju som bekant ledig i veckorna och Mike hade tagit ledigt. Jag valde att bo i stugan i dalarna medans mike valde att åka bil varje dag.
Måndagen bjöd på typiskt höstväder med star kvind och strålande sol, vattentemperaturen låg runt 9 grader och lufttemp runt 6 grader. Det skulle visa sig vara ett sjujävla trögt fiske. Dom rapporter jag lyckas vrida ur folk sa samma sak gäddorna hugger inte, dom står djupt på 5-12 meter vid Löjstimmen och det va mycket korrekt, vi hittade stimmen och gäddorna men väldigt svåra att få till hugg. Mike lyckas få upp en bättre fisk på ca 5 kg första dagen sen vart det bara varsin lite snipa denna dag.
På tisdagen är det riktigt ruskigt höstväder. Nordanvind och duggregn hela dagen vilket gör det väldigt kyligt men här visar det sig att inköpet jag gjort av dyra bra kläder förra året lönar sig. Jag fryser inte, inte ens en tendens till det, visst fingrarna blir kalla men det är det svårt att göra något åt.
Ullunderstället, ullstrumpor, kängor byxor jacka allt i goretex gör sitt jobb. 
(det finns ett inlägg om kläderna i min blogg länkar ligger längre ner)

Iallafall, om fisket va trögt igår så vad det stendött idag. 3 jävla pet på hela dagen och vi vad dom som va kvar när alla andra åkt hem. vi såg ett par andra båtar som fiskade samma områden som oss men dom gav upp rätt snart i skitvädret. Vi tänkte att hur svårt ska det vara att dra upp en storgädda på hösten. Mycket svårt tydligen iallafall idag. Vi tog lunch runt kl 12 jag sörplade i mig Gulasch soppa och kaffe medans Mike smaskade i sig mackor stora som pizzor med kaffe till. Fulla av energi och lite värme tänkte vi att nu jävlar tar vi upp varsin gris sen åker vi hem och är nöjda.

Men vart är grisarna ?? Inte ens en liten knorr för fan. Stimmen av siklöja är borta vi hittar dom ingenstans och några stim med gäddor finns det fan inte. Verkar som att hela älven bara dog ut bara sådär. Vi åker lite båt för att leta upp dom, det är ju så skönt att känna höstens nordanvind med regn i ansiktet så man blir alldeles pirrig  o blöt i byxan ....HAHA Men vi hittar väldigt små koncentrationer av betesfisk som vi försöker fiska av men det är ingen gädda där som vill hugga. Kl 15.00 så ger vi upp och beger oss mot båtrampen. Det blev inget bra fiske i den meningen att gäddorna inte nappade men det va ändå 2 trevliga dagar på vattnet. Jag hoppas på några fiskepass till innan isen lägger sig, kanske det kommer storgädda då.



Länkar till kläder där det är bra priser på skor och jaktkläder som fungerar lika bra till fisket 
http://knubbo.blogspot.com/2017/08/nya-fiskeklader.html
http://knubbo.blogspot.com/2018/03/haix-ksk-3000-kangor.html
https://www.engelsons.se/klader
https://itaboutdoor.se/
http://www.rodastjarnan.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar