söndag 7 oktober 2018

3 dagars satsning i Dalälven

Helgen V-40 så åkte delar av Team Wolfpike och några vänner till Dalälven för att försöka fånga grova gäddor.Vi som åkte va undertecknad, Hasse, Janne Sebastian, och Lars-Åke. Vi bodde i min Mammas sambos stuga som ligger strax utanför Horndal. Vi drog med min båt på trailer samt Jannes båt på trailer. Planen vad och blev att vi fiskade 2 dagar i Hedesundafjärdarna och en dag i Bysjön.

Vi kom upp runt kl 21 på torsdags kvällen. Efter att vi packat ur bilarna på galet mycket fiskeprylar samt mat för 8 pers så drack vi några öl och snackade skit o fiske inför nästa dag. Klockan 07.00 ringde klockan på fredagen och alla hoppade ur sina sängar som 10 åringar på julafton. Vi smaskade i oss frukost och packade bilarna och drog iväg mot Hedesunda för nu jävlar skulle det dras upp gris.
Trodde vi. Vi har fått rapporter om att det kommer upp en o annan fin gädda men det har varit otroligt svår fiskat. Dels på grund av den varma sommaren, men även pga riktigt lågt vatten. Men då detta är en resa vi planerat för länge sedan så får det bli som det blir, alla har packat för värsta tänkbara väder men vädret va riktigt jävla bra o behagligt.

Vi delade upp oss så att Jan och Lars-Åke fiskar från Jannes båt och Jag, Sebbe, Hasse i min båt.
Detta för att Lars-Åke flugfiskar gädda och det finns ett stort kastdäck i Jannes båt. vi andra spinfiskar gädda. Vi nöter på som bara fan..Djupt, grunt, vass, kanter men det är segt. Mindre gäddor kommer upp  samt följen o hugg. Till slut så knäcker vi koden. Det är bara att leta stor fiskstim som vi hittar vid djupa branter i direkt anslutning till gräs eller smala sund. Ingen nyhet i sig men då flera av oss aldrig fiskat här förr så är det inte så jävla lätt o hitta  för det är ett stort vatten men väldigt mycket sten och stock tamefan överallt så man får köra försiktigt med båtarna innan man lär sig vattnet.

Jag och Hasse har varit här ett par gånger, Jag har varit här flest gånger. Jan en gång. För Sebastian och Lars Åke va det första gången. Iallafall det kommer upp fisk efter ett tag. Inga monster men några bättre och en del små rackare. Det är låångt mellan huggen, det testas alla möjliga sorters beten och olika sätt.

På  lördagen ringer klockan 07.00 igen och morgonrutinen från dagen innan upprepas. Mat,toabesök, packa bilar, iväg. Det blåser mindre idag än det gjorde dagen innan men annars är fisket lika trögt fisk kommer upp men inga grisar. 

Men så hittar vi en plats som jag sett folk fiska på och fått lite tips om. Ett smalt sund med djup på båda sidor. Och där hittar vi mycket betesfisk på 5-10 meters djup. Vi ankrar och bestämmer oss för att här står vi tills fan avlöser oss. Timmarna går....små gäddor kommer upp, aborrar och en gös med.
Och så händer det. Jag sätter på en Jackson Shad på 30 cm 200 gram och tjock som en bebis underarm och börjar dänga ut den. efter 5-6 kast så tar det stopp. ett jävla hållkäften hugg, Snaskahugget från helvetet. Mitt gatorspö som är klassat till 180 gram och jag gör ett brutalt mothugg och jag vrålar HÅV för jag känner att det här kan va hur stort som helst nästan direkt så tar den lina 5-10 meter och bara, tunga huvudvridningar och jag får hålla emot rejält.....Och sen bara  kliver den av. Fy fan...Sånt är tufft då fisket redan är svårt som satan. Kan bara spekulera på hur grov den vad men Grov Punkt. Som tur är så får Sebastian en gädda på samma ställe en stund efteråt som gör att vi blir gladare.

Söndag fiskar vi Bysjön. ingen av oss har satt en tåjävel i vattnet än mindre fiskat där det ska bli spännande. Det visar sig vara en väldigt grund sjö med några få områden med djupare vatten. Och det är där vi hittar gäddorna på branterna.. Det visar sig att Jannes plotter inte vill visa någon täckning på Bysjön så han får tuffa runt försiktigt i blindo vilket gör det mycket svårt för honom att hitta heta ställen samt att inte köra på något. Så han lånar mitt ankare eftersom hans ankare sitter kvar i i botten på hedesundafjärden sedan igår Haha. Tänker att det där ankaret ser jag aldrig igen det blir nog kvar i Bysjön, men det kom upp. 

Vi hittar direkt enorma stim med betesfisk. Och redan på första driften så tappar Hasse en fisk Men det blir inget mer där. Vi flyttar oss en bra bit och hittar samma typ av scenario branter ut mot 6-10 meter o massor med betesfisk. Vi nöter på och smack så lyfter Hasse upp en fet gädda på ca 5kg som har mycket bra kondis. En stund senare så kastar jag ut min silvriga gatorgum och när den slår i vattnet så kliar jag mig på näsan och fixar med glasögonen medans betet sjunker och Pang så håller jag på o tappa spöt när gäddan hugger. Jag hinner ändå med ett bra mothugg och upp kommer en lång smal 108 cm pike på ca 7.5 kg. 
Hasse lyckas få några små rackare efter det men sedan dör fisket ut.

Det blir inget mer efter det. Vi bestämmer oss för att ge oss för denna helg vid kl 18.00. Vi måste rampa upp, packa bilar, äta, städa stugan osv. dom flesta har arbetsdag imorgon och en bit att åka hem.

Det har varit djävligt roliga tre dagar även om fisket inte va på topp. Men jag tycker vi gjorde djävligt bra ifrån oss ändå med tanke på omständigheterna. Mycket skratt och alla som varit med har varit helt fantastiske sköna människor. Lite knäppa men så ska det ju va. Jag är ju den knäppaste av alla men det bjuder jag på. Det ska va roligt att fiska. Kärlek till er alla.

Just ja.. På Lördags kvällen kom Anders Henriksson på besök. han fiskar väldigt mycket i och runt Dalälven både här och Hedemora där han även guidar fiske. Trevlig kille som gav oss mycket input och roliga skratt. Ska definitivt boka in en guidning med honom framöver.

Och stort tack till Bertil för att vi fick bo i din stuga till ett bra pris.

Nedan en massa bilder från helgen. 
OBS det kan vara samma gädda på olika bilder i olika vinklar.





































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar