torsdag 27 augusti 2020

Haft tänkarmössan på igen.

 I morse så gick jag förbi båten i garaget och slog ett öga mot vinschtornet och tänkte att den där säkerhetsvajern man har som säkerhet om vinschen går sönder. Går det inte att göra något bättre o smidigare än den lösningen jag har nu ? Funderar lite och vet att jag sett folk som har ett extra spännband just för det. Jag mäter och klurar men tycker inte det blir bra så som trailern ser ut samt så är det en del prylar i vägen för att få en bra vinkel om den ska göra nytta.

Men så slår det mig. Jag har ju 2st vinschar på tornet. Varför i helvete har du två vinschar tänker nog många nu. Jo för 3 år sedan så monterade jag ju elvinsch på trailern men jag ville ha kvar den manuella vinschen som backup ifall det skulle bli fel på den elektriska. Ni kan läsa om det montaget på denna länken. http://attfiskastorgadda.blogspot.com/2017/09/monterat-el-vinsch-pa-trailern.html

Iallafall så kan jag ju så klart ha den manuella vinschen som säkerhet då man kör ner/upp trailern från rampen. Varför har jag inte tänkt på detta förut ? Aja ibland tar det en stund innan man fattar hur bra och enkelt man kan göra det för sig. Jag börjar nu fundera hur jag får till detta på ett smidigt sätt för jag vill inte ha den stora vinsch veven sittande på hela tiden och jag vill slippa sätta på o av den varje gång. Jag behöver ju inte vinscha mer än 2-10 cm för o släppa/spänna åt vinschen. Tänker att jag kan ju ha en 11 mm fast nyckel till detta men vart ska jag förvara den då så det blir smidigt.

Tar en kaffe och och tittar runt lite i garaget för o se om jag kommer på något och pling så rasslar det till skallen. Hittar lite 2mm stålvire, vajerlås, en redskapshängare, gummislang i lagom dimension. Det är allt som behövs. Detta tog totalt 60 min att få till, då har jag inkluderat tiden för att fundera och dricka kaffe. Jag tror ni förstår precis vad jag gjort och varför när ni tittar på bilderna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar