lördag 3 oktober 2020

Fiskat en sjö jag haft ögonen på en längre tid

Idag så drog jag och fiske vännen Micke iväg för att fiska gädda i en sjö jag haft ögonen på i över 2 år men inte kommit iväg till den tidigare. Men idag va det dags. Klockan ringer 06.00 och jag är så jävla trött efter en arbetsvecka med förmiddagsskift så jag vet knappt vart jag är och vad fan som pågår. Men efter knuffat utan den ena katten samt att den andra katten hoppar upp i sängen och trycker arslet i ansiktet på mig så vaknar jag till och fattar att det är ju fan gäddfiske på gång. Brygger starkt kaffe, kokar upp lite gulasch soppa, brer mackor, osv så vid 07.00 är jag på väg. Klockan 08.00 ska jag möta Micke vid sjösättningsplatsen och när jag kommer fram 15 min för sent så är han redan där och skuttar runt som bara en galen gäddfiskare kan :).

Ingen av oss har någonsin fiskat här tidigare men jag har så klart gjort lite efterforskningar och hört att det kommer upp en hel del fina gäddor runt 5-9 kg iallafall. Vi har båda studerat sjökortet kvällen innan och vi har samma tänk om hur vi ska fiska. Vattnet är 13 grader och vi tänker att det vi kör på är grynnor, djuphålor, smala sund och om vi hittar gräsbälten. Det börjar trögt som fan. Det tar många timmar innan vi får någon känning av gädda. Vi hittar mängder av stora stim med betesfisk men gäddorna verkar vara på annan plats. Vi åker in i en grund vassvik men vi inser snart att här är det bara små gäddor på under 2 kilo så vi drar till andra änden på sjön och hittar ett ställe som även detta ser lovande ut. Och det va det, efter en kort stund så får jag ett bra hugg mitt i sundet på min 15 cm Jackson The Shad i blå silver med 14 grams bly på och jag säger till Micke att denna är större så fram med håven. Jag tar gäddan hårt och den glider fint in i håven och det är en gädda med fina färger och väldigt god kondition. En kort o tjock going precis som jag. Vikt och längd skriver jag inte ut ni får gissa och uppskatta.

Vi fiskar på 2 timmar till men det hugger inget mer denna dag så vi ger oss efter totalt 8 timmar på sjön. men vi kommer nog helt klart fiska här igen framöver. Tror vattnet har potential på fler fina gäddor men som alltid tar det många pass i ett vattnen för att få kläm på hur fisken rör sig och vilka beten och djup som fungerar. men det blev en helt okej första dag på sjön ändå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar