måndag 19 oktober 2020

Hittade dom till slut. (Gäddorna alltså)

 I lördags drog jag iväg till en sjö i Dalarna för fiske. Det va verkligen kanon fint väder. Lite väl soligt kan jag tycka och det tyckte nog gäddorna med för det tog 6 timmar innan jag lyckades fånga dom.

Jag började med att leta av branterna runt grynnor och djuphålor och där stod det massor med betesfisk men gäddorna va inte där, att åka in till grundare områden när solen strålar och det är 9 grader i vattnet är ingen ide för där står dom inte, nä ut på djupare vatten där maten är det är där jag kommer hitta dom. Så jag nöter på olika grynnor, branter, djuphålor osv men efter fem och en halv timme utan en kontakt så är jag på väg att ge upp. Men åker tvärs över sjön till det ställe jag började på och tänker att blir det inget här så åker jag hem,

Betesfisken är här, solen har gått i moln, vinden har avtagit lite. Kastar ut min 15 cm grön skimrande custom målade Westin Swim som är blyad med 20 gram så jag kan fiska den djup. På andra kastet så smäller det till ordentligt och jag känner att det är en stor fisk, den vill inte släppa botten. Jag får lägga rejäl press på den innan den kommer upp och jag ser att den är riktigt stor jag får fram håven och allt går smidigt. Nu ligger det en tjock höstgädda i håven. Jag mäter den till 108 cm och uppskattar vikten till ca 9 kg. 

Efter att trasslat lite med lina+stinger+bete så kastar jag ut igen men nu trasslar det sig på rullen och linan går av och min fina Westin Swim som vännen Jan Syren gett mig far iväg till grann kommunen.. Helvete. Knyter på ny tafs och sätter nu på en Gator Shad 23 cm i färgen löksky med 20 gram bly på. Slänger ut och studsar den mot botten vid hemtagning. Boom stop igen och även nu är det en stor fisk, även denna vill hålla sig runt botten och går ett varv runt båten innan den kommer upp så jag kan håva den. Mäter denna till 96 cm. Fan vad härligt.

Jag flyttar mig lite grann efter att jag gjort 10 tals kast nu på samma spot utan nå mer hugg ställer mig på branten på andra sidan grynnan 100 meter bort. Kastar mot grynnan och det hugger  och jag ser att det är en stor fisk. Nu tar det stopp på riktigt tror först att den är gäddan jag väntat på hela livet men lyckan blir kort då jag inser att gäddan och betet  fastnat i ett rep till ett ankare som någon lämnat på grynnan. Helvete. Bara åka dit och när jag är nära så sliter sig gäddan och simmar ner i det svarta vattnet. Jag får upp betet och ankaret o rep så åker ifrån 100 meter och börjar fiska igen. Efter 30 min så hugger det igen och även nu en stor fisk. Denna är ursinnig och hoppar upp över ytan flera ggr och jag tänker att den kommer slita sig men den sitter bra då den slukat min Gator. Efter håvning så mäts denna till 102 cm och gissar vikten till ca 8 kg. Vad fan är det som händer. Inte ett pet eller hugg på 6 timmar och nu detta. Jag fiskar på fram tills att solen gått ned men det blir inget mer idag. Rampar upp båten och tänker att detta va en fantastisk höstdag på sjön.

Och som jag sagt förut man ska inte ge upp så lätt för rätt som det är så stämmer allt. Man är på rätt plats, vid rätt tid, vid rätt förhållanden. Tog inga bilder på fisken då jag va själv och dom ursinniga gäddorna va svåra att hålla på med. Bättre dom får simma tillbaka så oskadda som möjligt.

Lägg till bildtext



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar