måndag 2 november 2020

Blev med bjuden till en härlig sjö.

 I lördags så bjöd min fiskevän Hans med mig till en mycket spännande sjö en bit upp i Dalarna för fiske. Det är en sjö han fått bra info om via sina kontakter, en sjö med mycket lågt fisketryck som håller rejält med grov fisk både gädda och abborre. Mer än så berättar jag inte om sjön då vi inte vill ha dit mer folk än nödvändigt. Vi drog från Västerås  långt innan solen gått upp för att hinna fiska 8 timmar. Vi tog min bil som dragbil men Hans båt, detta för att det är inte den bästa rampen och vi ville inte riskera att inte komma upp med båten (jag har ju ett monster när det kommer till 4hjulsdrift) Vädret är ruskigt dåligt denna dag men det skiter vi i då detta är lika mycket utforskardag som fiskedag, det är disigt och det är ett konstant strilande regn hela dagen. Vi letar betesfisk och strukturer och utforskar stora dela av sjön vi kör både trolling och spinn men fisket är trögt, mycket trögt. Efter ett tag så har jag kontakt med en gädda men den släpper, gör 2 kast till och den är där och nafsar i paddeln på min 23 cm Fladen Shad men den fastnar inte. Efter en stund på ett annat ställe så får jag ett hugg som sitter. Det är en liten rackare men jävlar så grann gädda som tyvärr blir den enda gäddan vi får upp. 

Men vi har en bra dialog och kontakt med några av ortsbefolkningen som fiskar en del där och får höra berättelser om trippel 10 kg plus på ett pass samt en gris på 128 cm och 14 kg. Samt så får vi lite tips och råd om fisket i sjön. Detta är inte ett vatten du åker till för mängdfiske. Nä hit åker man för att den kan bli ett riktigt snaskahugg. Både Hans och jag är överens om att detta vatten ska vi fiska mer framöver med väldigt få vänner då vi inte vill få hit folk. Så tack Hans för en härlig dag och tack för an du anförtror mig med vattnet. Här kommer det levereras gris till slut.

Jag fick rapporter om att ett område i Mälaren hade riktigt bra fiske i lördags. Men. Det va typ 100 båtar i det aktuella området, alltså 5-10 båtar på varenda het vass, grynna, osv. Visst det är väl kul att det är bra fiske men jag tycker inte det är värt det om det ska va så in i helvete med båtar som man ska trängas med. Hur länge kommer det va bra om detta fortsätter med 5-10 guidebåtar som nöter ställena hela veckan och sen 100 båtar med sportfiskare varje helg...Inte länge om jag får gissa. 

Det är därför jag på allvar börjat leta andra vatten som håller bra fiske med lågt fisketryck. Och det finns massor med sjöar om man orkar leta. Visst det kräver lite av dig som fiskare. Mer än bara stå i båten o dänga beten med en guide och sedan åka dit med sin egen båt o fiska. Det kräver massor med efterforskning, leta vatten, leta ramper, få tips av ortsbefolkingen, kolla med länsstyrelsen, ordna med sjökort och se till att du har en bra dragbil för det är inte alltid det finns en asfalterad ramp osv osv. Och du får tyvärr räkna med många bompass i början men jag vet att det kommer ge frukt tillslut. Detta med att följa John fisket som många gör tror jag inte ett skit på i längden. Men det är upp till var och en att fiska som man vill. Lägger inte upp mycket bilder på denna dag eftersom det finns alldeles för många som på det sättet försöker lista ut vart det är.








2 kommentarer:

  1. Härlig närbild på Dig och Gäddan Sture 😊👍 åjjdå jag döpte den slemmiga åxå 😁...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det finns mycket fina bilder på gäddor och mig på bloggen bara scrolla och leta. hoppas du gillar det du läser och ser.

      Radera