söndag 11 april 2021

Gäddfiske premiär 2021

Så blev det äntligen dags för årets start på gäddfiske säsongen. Idag vad första dagen för mig i båten 2021 och andra passet för min vän Hans Lundblom som fiskade med mig idag i Mälaren. Dagen började med strålande sol och nästan vindstilla när vi trailade i min båt vid kl 10.00. Precis när vi kom ut på vattnet så hade jag lite strul med att få ekoloden/plottern att fungera men det löstes snabbt då det visade sig att ett minneskort som satt i va boven. Vi drar iväg till våran första tänkta vik och börjar fiska och nästan direkt så tappar jag en gädda. Sen är det dött en lååång stund, timmar går utan kontakt, kaffe, mackor mat intas. Vi kastar och vi trollar olika vikar och branter men ingenting. Vi åker tillslut tillbaks till den vik vi började i och nu händer det grejer efter en stund. Jag sätter på en "Rapala super shadow rap 16cm i färgen SCRB"

Hans säger att han inte gillar dessa för dom rör på sig så lite men jag har haft bra fiske på dessa. Efter ett par kast så smäller det på en gädda. Det är en liten skit säger jag till Hans men när den kom närmare båten så såg jag att den vad mycket större än jag trott så vi håvar fettot. För den va rätt fet. Men när jag ska kroka loss den så blir det lite problem. Hela betet är långt inne i käften så det slutar med att vi får klippa båda trekrokarna för att få ur krokarna det gick utan större problem när 4 nävar hjälps åt och efter en snabb bild får den simma iväg.

Efter det tar jag en kopp kaffe och Hans vill prova ett av mina nya spön (jag har 3 st nya spön med mig) Självklart tar han spöt med Rapala wobblern på, kastar ut och pang en gädda till på första kastet haha otroligt. Denna va mindre på kanske 2 kilo men ändå. Vi nöter på i denna ett par timmar i denna vik och lyckas fånga 2 st gäddor till innan det kommer ett rejält oväder farandes men mycket hård vind, duggregn, och snöblask och vi ger oss av mot båtrampen för att åka hemåt. 

En lyckad första tur får jag väl säga ändå, vi fångade fisk, och testade så allt fungerar osv och inga missöden inträffade. Nu är säsongen igång och jag hoppas på många härliga fisketurer framöver.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar