måndag 26 april 2021

Nytt Ekolodsfäste och haft trögt fiske

 Jag har 3 st ekolod/plotter i min båt. 2 st bakom pulpeten och 1 fram anledningen till detta är flera. Bakom pulpeten är så klart så jag vet vart jag kör och det ena bakom bakom pulpeten stödjer kartor från C-Map och det andra bara kartor från Navionics det som stödjer C-map har jag fått låna av en vän tillsvidare då han inte har båt att använda det. Det är ju så att många sjöar är loggade med C-map och många med Navionics så jag behöver båda beroende på vart jag fiskar och ekolodet fram i fören är ju väldigt bra när man står där och fiskar så man kan se vad som händer under ytan samt så slipper andra i båten fråga mig hela tiden om djup, temp, osv dom kan se själva.

Iallafall så har jag fixat ett nytt fäste till det främre ekolodet detta för att den gamla placeringen inte va optimal då man skull ta sig iland från fören då det va det i vägen för mig. Så nu har jag monterat en svängbar arm från RamMount som det sitter på. Det blev en mycket bra montering som gör att jag kan flytta det till flera positioner väldigt enkelt. För att slippa borra i båten för att fästa detta så köpte jag rörklämmor på Swedol och monterade en platta som allt sitter på. Se bilder. 

Sen har jag fiskat en heldag med Hans i en sjö i närheten av Ludvika men det va svårt fiske i den otroligt hårda vinden som blåste uppemot 15 m/s i byarna det snöade även en liten stund. Sen hade vi strålande sol nästan hela dagen och det gör det inte bättre i en klarvattensjö tidig vår då man ofta söker gäddorna grunt. Men vi nötte på ändå och provade allt. Djupt, grunt, grynnor, trolling,alla sorters beten och färger men inte ett jävla hugg på hela dagen. Inte ett skit. Frustrerande är bara förnamnet. Men vår fisket är ju svårt, speciellt i en sjö man har dålig kännedom om men vi vet att det går riktigt grov gädda i sjön så det är det som gör att man inte ger upp direkt. Men vi fick se oss besegrade av sjön och dess stora gäddor denna gång men vi kommer tillbaks.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar