söndag 14 november 2021

Hösten / Vintern är här

 Nu är snart den årstiden här som gör att man vill dra något gammalt över sig och bara vakna till våren. Det är kallt, blött, mörkt och allmänt otrevligt ute, visst det kommer fina dagar emellanåt även denna tiden men på något outgrundligt sätt så faller ALLTID dessa dagar in då man står och sliter in pengar för brödfödan och gör någon annan rik. När helgen kommer så är det skitväder. Nu tror jag inte ett skit på gud eller högre makt utan det är väl bara slumpen. Men om jag har fel och det finns en gud så är han det största jävla rövhålet av alla med jävligt dålig humor.

Men allt är inte nattsvart det finns glimtar. Jag har ett nytt jobb med hög lön och mycket frihet och det är behövs när man som jag strax är 50 år. Jag känner att min kropp dom senaste åren orkar mindre och mindre, viljan finns hela tiden och då har jag ändå tränat mer än vanligt ätit nyttigare och gått ner 10 kg i vikt. Antar att jobba inom industrin i 32 år sätter sina spår. En sak jag funderat på är varför det är så jävla tabubelagt att prata om sin lön med sina vänner och arbetskamrater ? Jag tycker ju inte annorlunda om personen i fråga vad han än har för lön men det är ju viktigt eller ? Det finns ju bara en jäkla anledning till att man går till sitt arbete vare sig det är kock, sjuksköterska, industriarbetare, vägarbetare eller annat. Jag svär att det är väldigt få som gillar sitt arbete så mycket så man går dit för nöjesskull. Nu kommer det vara dom som säger " Jag gillar/älskar mitt arbete" skitsnack. Låt oss säga att du då får jobba fler timmar men vi halverar din lön direkt. Skulle du då va lika glad åt att jobba ? Nej jag trodde väl inte det. Hyckleri är vad det är. Man kanske inte hatar eller Joddlar hela dagen på arbetet utan man hittar och har ett mellanting. Jag skulle gärna jobba  50% av vad jag gör nu med trippla lönen och det skulle du med göra så kom inte och säg att det inte är för pengarna du går dit.

Fisket då under denna höst hur har det gått. Ja för mig har det varit den sämsta hösten så länge jag kan minnas då det gäller att få stora gäddor. Jag har verkligen inte prickat rätt alls men måsta säga att året i helhet har varit riktigt jäkla bra med nya vatten och många härliga turer med mycket och grov fisk i båten varav jag tagit två st precis över 10 kg. Jag har även fått vara mer frisk än många andra vilket resulterat i över 80 fiskepass från april tills nu. Det låter kanske inte så mycket men om man tar i beaktning att jag bor själv, jobbar, fulltid, det är bara 74 lediga dagar (veckoslut och vardagshelger) plus ca 10 helgdagar/högtidsdagar mellan april - december 2021 så är det ganska bra ändå. Nu är inte säsongen helt slut än utan jag hoppas på några fiskepass till innan december.

Så året 2021 har överlag varit ett bra år utan större katastrofer för mig. Nu när vintern snart är här så får man se till att göra sådant man inte hunnit eller velat göra under säsongen så som se över och kanske bygga om båten eller hemmet, jobba övertid tills man spyr så man kan spara ihop en bytta cash till kommande säsong för även om vi får en ny regering vilket ja verkligen hoppas så tror jag ju att det kommer bli mycket dyrare att leva dom kommande åren. Högre hyror, högre räntor, högre drivmedelspriser, högre elkostnader. Och tyvärr kommer nog lönerna inte att följa med i takten. Jag försöker se ljust på framtiden men det är svårt ibland. Men så länge jag kan och får göra det jag älskar med härliga vänner och bekanta så ska jag nog överkomma svårigheterna på något vis. Får väl bli kriminell annars för det verkar ju vara lukrativt och riskfritt.

Ha det gott alla tills nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar