torsdag 30 december 2021

Slut på 2021. 2022 ska bli ett grymt år.

 Ja nu är slutet nära. På år 2021 alltså. Det har varit ett år med blandat av bra och dåligt så jag tänkte nämna en del av båda. Det här är ju dock mina åsikter om saker och ting det är fritt för var och en att tycka vad ni vill. 

  • Mitt fiskeFisket gick riktigt bra fram till senhösten med många stora gäddor i olika vatten men sedan på senhösten prickade jag bara fel och hade otur hela tiden eller så gjorde jag fel val för det va riktigt dåligt fiske för mig i oktober/november men överlag har det gått bra. Inga olyckor eller sönderkörda fordon. Har inte haft sönder några fiskeprylar heller. Vad tror jag om 2022 då när det gäller fisket efter dom stora gäddorna. Jag har stora planer inför kommande året och flera resor inbokade som ska bli riktigt häftiga. Strömmingsgäddfiske i ytterskärgården en helg runt midsommar, en dag i Sibbofjärden i början av juni med min vän Sebastian, Norrland en vecka i slutet av maj med min vän Jan, Norrland igen senhösten troligen 2 veckor då. Sen blir det såklart fiske all ledig tid därimellan. Jag hoppas kunna fånga en gädda närmare 12 kilos strecket i år då jag med råge klarat 10 kilos gäddor nu. Jag tror jag kommer köra mycket handhållen trolling eller med 2st spön i år mot vad jag brukar göra, detta för att det är en sjukt bra metod att söka av nya vatten samt täcka stora ytor mera pelagiskt samt så är det tungt att spinnfiska stora beten dagarna i ända (ja jag vet att man kan fiska med mindre beten) Men självklart kommer det att spinnfiskas mycket då det är det jag gillar mest. Sen har jag lovat mig själv att inte köpa några fler fiskeprylar på hela 2022 då jag har så jävla mycket av allt, jag behöver inget mer såtillvida inget viktigt går sönder eller så. (vi får se hur det går med det)

  • Jobb ekonomi ledigtid. Ja det har inte varit det bästa året när det kommer till den aspekten. Jobb har jag haft hela året men mestadels 2-skift och då blir det lite mindre lön, mindre fritid mot vad jag vill ha. Ja vem fan vill inte jobba mindre timmar men tjäna mer. Jag har jobbat mycket helgskift samt nattskift tidigare år vilket då gjort att jag har haft mycket mer ledighet samt bra mycket högre lön och det direkt avspeglats i bättre fiske, mer ork, plus att jag mår bättre. 2-skift och dagtids jobb är piss för mig. 2022 kommer fortsätta med 2-skift ett tag till men jag har ansökt om att få jobba natt samt helg så vi får se hur det blir. Ekonomin går runt utan problem det går även att spara en slant varje månad, det som kommer kosta mycket 2022 är drivmedel då priset på bensin och diesel med all säkerhet kommer landa på 20 kr/litern eller mer och det höga elpriset kommer drabba många ett bra tag framöver Då det gäller el samt uppvärmning har jag tur för jag har ett fast avtal som är väldigt lågt där jag bor. Ledig tid under 2022 är det lite sämre med då det är mindre klämdagar 2022 än vad det va 2021 så det blir lite mindre långa sammanhängande ledigheter men det kan ändras om jag får jobba andra skift.

  • Sjuk eller frisk Jag och min familj har varit helt befriade från Covid-19, men lite vanliga förkylningar har det blivit. Jag har fortfarande problem med min nacke och axlar till och från då det är förslitningsskador där och nu senaste veckorna har jag fått ont som fan i höger armbåge (troligen så kallad tennisarmbåge) Jag ska till sjukgymnasten den 11/1 så får vi höra vad han har att säga. Jag har i allafall gått ned 7 kg i vikt och jag fortsätter nedåt. Mamma har varit sjuk i jobbig influensa samt problem med hjärtat och lungorna som påverkar andning/syreupptagningsförmåga men även hon ska träffa läkare inom kort. Brorsans fru har haft bröstcancer som dom tagit bort men hon har gått på cellgiftsbehandling och vad jag förstår så ser prognosen väldigt bra ut så det är på väg åt rätt håll. Brorsan har ju sen länge en trasig rygg som troligen aldrig blir helt bra. Min vän Jan har ju en hel drös med kroppsliga problem såsom ryggen, fötterna, rökning osv. Men även han tränar och är på väg åt rätt håll. Ja det är väl så att vi är till åren och att ha/haft ett tungt arbete i 30-40 år sätter sina spår det kommer man inte ifrån. Men det hade kunnat vara mycket värre än vad det är man ska ju inte klaga har jag hört. Ljug för fan om hur allt är. Min ena katt "Lakrits" blev sjuk för några dagar sedan så jag fick åka till veterinären med henne eftersom hon vinglade som ett fyllo när hon skulle gå samt typ ramlade ur soffan när hon skulle ned samt så vad hon hängig och slö. Men veterinären hittade inget fel på henne, dom tog blodprover som senare visade sig vara toppen bra. Inget fel där heller. Nu mår hon hur bra som helst och är precis som vanligt. Vad som vad knas med henne i 2 dagar vet ingen men hon är ju gammal, 14 år =75 människoår. Aja jag är bara glad att mina 2 goa katter är friska. Men det är dyrt 3600 kr gick detta lilla besök på med allt hos veterinären.
Men nu får vi hoppas att 2022 blir året då alla våra drömmar slår in, Covid-19 försvinner för gott, miljöpartiet har ju redan lämnat riksdagen så den biten är avklarad, Sossarna kan gott dra åt helvete med. Miljonregn över mig och mina kära skulle inte sitta fel. Att vi får vara friska, starka, lyckliga. glada hela året vore ju fantastiskt. Men som jag brukar säga och göra. 
"Hoppas på det bästa. Men förbered dig på det värsta" Då slipper man dom värsta överraskningarna. 

Gott nytt år på er .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar