onsdag 5 januari 2022

Savage Gear Pro Folding Rubber Large Mesh Landing Net XL

 Man kan ju tycka eller tro att en sådan detalj som en bra rejäl håv inte är så viktig vid gäddfiske men där har du fel skulle jag säga. Jag ska förklara varför jag tycker det är viktigt med en bra rejäl håv. När man jagar större gädda som är från 100 cm och uppåt i längd så skulle jag klassa dessa som stora gäddor och dessa går inte att få i en liten håv på ett sätt som inte skadar fisken så en stor håv är nödvändig dessutom när du lyckats få gäddan i håven som är tillräckligt stor så kan du låta gäddan vila i håven och vattnet medans du förbereder dig för att ta gälgreppet och ta fram verktyg för att ta loss fisken, kanske du vill ha ett par skyddande handskar för krokar och tänder på dig först osv. Har du någon med dig i båten som kan håva åt dig är allt lättare då kanske sådant som tyngden på håven, skaft längd, omkrets på håven inte är lika viktig för det är lättare om man kan använda 2 armar för att föra håven osv. Men är du själv i båten och det blåser och båten kränger i vinden samt att du har en urstark arg gädda på på 113 cm runt 11 kg på spöt så är det helt annorlunda när du med ena handen ska föra ditt 8-9 fots spö men en storgädda på kroken och med den andra ska du styra håven medans båten kränger och har sig, har du dessutom inte ankrat så båten driver så är det ännu jävligare. Tro mig jag har gjort detta många gånger. Visst man kan skita i håven och handlanda fisken med ett gälgrepp vilket jag också gör många gånger, allt beror på situationen.

Jag har haft flera håvar genom åren men dom jag har nu är dessa. "BFT Monster Net V2" denna är jag varit väldigt nöjd och har använt den i flera år men nu har nätet gått sönder på 2 ställen som jag lagat, håven är helt funktionell än. En rejäl håv som har ett rejält teleskopskaft samt en öppning på nätet som är 80x78x85 cm. Jag har håvat gädda på 115 cm utan problem i denna.

Men eftersom nätet gått sönder så har jag köpt mig en ny håv inför årets säsong bara för att slippa upptäcka att precis när man ska iväg en dag så är håven trasig. Jag fick leta ett tag innan jag hittade vad jag ville ha då jag har en del krav på håven.

1. den måste ha en nättöppning som är stor nog. 2. Den får inte vara för djup i nätet runt 85-90 cm är lagom. 3. Det ska vara knutlöst nät samt gumerat. Den måste ha teleskophandtag, 4. Den måste gå att vika ihop. 5. Det ska vara stora maskor i nätet minst som i BFT håven. Den här nya SG håven har 3cm stora hål. Den får inte vara för tung. Den måste vara robust och tålig. Den får inte kosta flera tusen kronor.

Ja det va ju knappt nå krav alls eller hur. Men jag hittade vad jag sökte  "Savage Gear Pro Folding Rubber Large Mesh Landing Net XL" uppfyller alla krav jag har så den köpte jag från Hylte jakt och Landman då dom har det bästa priset just nu på denna.

Varför alla krav frågar sig någon. Det är ju så att alla inte har en 6 meters båt som är 240 cm bred eller en jättestor bil att frakta allt i. Håven är galet skrymmande då den är utfälld därav viktigt att den går att fälla ihop. Sen ska den ju hålla för lite misshandel. Stora maskor på 3cm gör att det blir mycket mindre trassel när gädda och bete ligger i håven. Teleskophandtag för att när man är själv så behövs det för att få ut håven långt nog från båten om du har spön på 8-9 fot. Vikt för om du inte är stark som en rysk kulstöterska så är det tungt som fan att manövrera håven i vattnet med en hand. Stort/lagom nät för att dom allra största gäddorna ska på plats. On man aldrig fångat en stor gädda så kanske man inte förstår eller så säger väl någon att huggkrok eller Lipgrip är bra. NEJ NEJ NEJ det är jävligt illa att använda huggkrog eller lippgrip om man bryr sig det minsta om gäddans välmående om man utövar catch and release. Håv eller handlanda gäddorna via gälgreppet är det enda skonsamma sätten att hantera fisken. Kan du inte så be någon kunnig lära dig. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar