fredag 11 mars 2022

Påskjutsdämpare. Ny styrpulpetsruta.

Vid senaste besiktningen av min båttrailer så påpekade dom att den så kallade påskjutsdämparen / svängningsdämpare börjar bli dålig, trailern blev godkänd vid besiktningen men jag tänkte att det är väl lika bra att byta ut den då. Jag trailar ju 70 pass om året så jag vill ha grejerna i toppskick. Beställde en ny från Nordiska släp för 700 kr. Bytet gjorde jag själv, tog inte mer än ca 90 min med kafferast.

Sen har jag även bytt ut vindrutan på min Ockelbo B16 AL eftersom den gamla är så satans repig o blek så det går inte att se igenom den. Beställde en ny via Norrby Marin för 2200 kr. Sen tänkte jag att eftersom jag trailar mycket så nu ska jag fixa ett skydd till den så inte det sprutar damm, sten, lera och annat skit på den som gör den repig och ful. Va först inne på en kasse från Jysk men den höll inte samt va rätt ful men det kunde ha fungerat. Vägrar köpa något custom för flera tusen kronor med så efter lite sökande på Google så hittar jag ett skydd för båtstolar på Jula för 99 kr som har perfekt mått. Klämde dit 2 st  öljetter som jag fäst 2 st bagagestroppar i så den inte blåser iväg på motorvägen. Billigt, vattentätt, bra.

Har även bytt ut en av länspumparna i båten. Den som satt som original slutade fungera så nu sitter det 2 st Rule Low Pro 900S i båten. 2st är för att jag täppt till självlänsen på min båt eftersom den fungerar piss dåligt så förlitar mig på länspumpar istället dom går på varsitt batteri i båten så risken för att båda pumparna havererar samtidigt eller att båda batterierna får slut på ström samtidigt medans det av någon anledning väller in vatten i båten anser jag som lika troligt som att jag vinner på euro jackpot. Detta är riktigt bra länspumpar som vunnit bäst i test och har flera monteringsalternativ och pumpar vatten fortare ur båten än min trädgårdslang fyller på och det är när en pump går.

Så nu är jag redo för årets fiskesäsong. Jag kan inte komma på något mer som ska göras. Fiske utrustningen är kollad, rullarna servade, Bilen är servad, Båten är tipp topp, Trailern är 100 % genomgången. Jag är väl ca 87,9 % det är armbågen som inte är riktigt bra än men det ska inte hindra mig, Sjökorten är uppdaterade. Ja nu är det bara att vänta 2-3 veckor tills isen släpper greppet om mina fiskevatten sen vet ni vart jag håller till varje ledig dag.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar