söndag 31 december 2023

A/T Däck till Suzuki Grand Vitara

Jag kommer behöva nya sommardäck till min Suzuki Grand Vitara i år. Dom gamla är inte slut i vanlig persons ögon men i mina är dom snart det. Varför ? Jag använder ju så kallade A/T däck på sommaren. Deta är en balans mellan vägdäck och offroad däck. (Inte att förväxlas med så kallade åretrund däck en del kör med på vintern) även om dessa är godkända för vinterväglag så är dom inte ens nära ett riktigt vinterdäck.
A/T däck har mycket grövre mönster samt djupare mönster för att fungera bra i sand, grus, Lera, gräs osv samtidigt som dom är nästan lika bra på asfalt som ett par vanliga däck. Vanligt mönsterdjup på ett A/T däck är 12-14 mm medans ett vanligt sommardäck har ca 8 när det är nytt. Mina A/T är nu nere på 4-5 mm. Alltså slut. Behöver jag sådana däck då. Svaret är ja.

Det är ju så att jag drar min Båttrailer ca 70 pass om året till olika fiskeplatser och det är verkligen inte alltid det finns vettiga båtramper så ibland sjösätter jag från åkerkanter, flodbäddar, dåliga grusramper osv och då behövs greppet som dessa däck ger. Varför ens köpa en Jeep liknade bil om du inte ska åka offroad liksom. Dessutom är det jävligt roligt att köra offroad bara för att man kan samt så begränsas jag inte av dåliga sjösättningsplatser för att fiska.

Är däcken dyrare än vanliga vägdäck ? nej det är dom inte, dock så rullar dom lite tyngre på vägen så lite mer bränsle drar det. Sen är det inte tänkt att du ska ha dessa däck på en vanlig låg bil med hög prestanda.

Så detta år har jag funderat på om jag ska prova ett nytt fabrikat så jag har i många timmar och dagar nu läst tester kollat på videor även pratat med offroad folk för att suga till mig så mycket information som möjligt. Valet har stått mellan dessa 3 däck.

1. Falken Wildpeak A/T3WA (Dessa har jag nu)

2. Toyo Open Coundtry A/T 3

3. Hankook Dynapro AT 2

Efter all tid jag läst så är jag övertygad om att Falken däcken är bäst för mig. Jag har ju kört dessa 2.5 år och är väldigt nöjd med dessa fantastiska däck. Jag är dock sugen på att prova Toyo däcken då dom fått väldigt bra betyg. Men dom är 500 kr dyrare per däck.

Det är mycket att tänka på när man ska köpa dessa däck. Man måste veta max last per däck, max däcktryck per däck däcket ska vara anpassat för bilens vikt. Hur sidovallen är uppbygd, hur däcket presterar på olika underlag osv osv, Sen är inte alltid ett bredare däck bättre än ett smalare. Sen att ta i beaktning om du kör 90 % asfalt erller 50/50 grus asfalt eller kanske mest grus och offroad på riktigt i skogen på skit vägar eller inga vägar. Alla däck har sin plats. Inget däck är bäst överallt.

Men efter alla tid jag lagt på att läsa, titta, prata om dessa däck ock även andra däck så kommer det bli att jag köper Falken Wildpeak A/T3WA igen. OM inte Toyo Open Coundtry A/T 3 kommer ner i samma pris då blir det nog dom jag testar.

Vill ni se videor och tester om dessa däck så är YouTube din bästa vän. Finns hur mycket som helst där.
Hankook Dynapro AT2

Toyo OpenCountry 3

Falken Wildpeak A/T3WA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar