fredag 30 augusti 2024

Mälaren är knasig i år

Mälaren är verkligen inte som den brukar vara i år. Jag och Hans va ut och fiskade i onsdags på Björköfjärdarna som vi fiskat mycket och normalt har bra fiske på men inte i år. Jag har åkt på säkert 30 spots som brukar vara mycket bra. Detta för att det växer gräs. nate, tång på dessa platser och oftast väldigt mycket av det med men inte i år. Det finns inte ett jävla strå någonstans eller extremt lite. Mälaren är annars känd för sitt gräsfiske detta för att det brukar växa rikligt ända ner till 4 meters djup och det står då mycket abborre, mört, brax och annan föda som dom stora gäddorna mumsar på samt ger dom skydd. Men inte i år, åtminstone inte i Björköfjärdarna. Hur det ser ut runt Ekoln, Biskops-Arnö Sigtuna vet jag inte då jag inte vart där sedan i Juni och då har normalt inte gräset hunnit växa upp ännu. Om ingen berättar för mig hur det ser ut där så får jag helt enkelt åka och provfiska där för att få svar. 

Men det hör inte till ovanligheterna att Mälaren är svår och annorlunda vissa år, jag har varit med om det förr. Självklart så finns ju gäddorna kvar men dom är på andra platser. Dom står djupare runt grynnor och branta kanter där dom kan smyga under stimmen med fisk för att få sig ett skrovmål. Detta gör dock att det är svårare att fånga dom stora gäddorna. Det krävs en annat typ av fisketeknik och tänk. Större beten som du kan fiska djupt och det i sin tur är tuffare för oss som fiskare. Men visst går det. Jag fiskar så i många andra sjöar och vattendrag det är bara att man är så van och inställd på gräsfiske i Mälaren.

På söndag blir det fiske med Marcus men vi kommer troligen fiska i Dalälven eller någon annan sjö. Det är inte helt klart än vi får stämma av det ikväll. Sen har jag nya spännande äventyr på gång i mitten på nästa vecka men mer om det efteråt. Även söndagens fiske kan ni läsa om här på måndag.

/Laters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar