onsdag 19 september 2018

Jag fiskar med 12 åriga Morgan alias Mogge

Det va från början tänkt att Morgan och jag skulle åka på en fiske guidning med en riktig guide med gäddfiske som fokus (det va tänkt som en julklapp) men av olika anledningar så blev det inte av.

Så jag har lovat att vi ska åka bara han och jag i min båt och fiska gädda på Mälaren. Och idag va en dag som passade in i schemat då han hade studiedag och jag är ju ledig i veckorna. När det är svårt att få dagarna att matcha varann (han går i skolan jag arbetar helger) så får man bara ta den dag som finns. Och det gjorde vi. Väckarklockorna va ställda på 06.00 och kl 08.00 hämtade jag upp Morgan lastade i grejerna och satte kurs mot Stäket där vi rampar i båten.

Och för en gångs skull så stämde väderprognosen från smhi...Tyvärr, för dom hade lovat kraftig vind och överjävliga vindbyar. Vi snackar 7-9 m/s samt 15-16 m/s i vindbyarna. Men det stoppar inte oss. Vi ska fiska gädda och så är det med det.

Jag studerar sjökortet en stund innan jag bestämmer mig för vilket område vi börja fiska på. Det är ju tyvärr så att när det blåser så här hårt så går det inte att fiska bra på grynnor och diverse djupbranter som ligger öppet i fjärdarna samt många av mina spottar låg direkt i pålandsvind. Ni får ha i åtanke att jag har en 12 åring i båten.

Nu är Morgan ingen nybörjare inom fisket utan han har fiskat många år redan och är jävligt duktig, Hanterar både haspel och ambassadeur med bravur.

Det dröjer några timmar innan vi får kontakt med fisk. Jag får upp en mindre gädda på en gräskant och vi tappar flera på samma ställe. Vi tar en paus och käkar lunch. Sen efter någon timme igen då går äntligen solen i moln i 2 timmar och helt plötsligt är gäddan mer i farten. Vi har några tapp sen får både morgan och jag fisk. det är inga stora tyvärr runt 2.5-3 kg men fisk och rusk i spöna iallafall.
Morgan har inte fiskat men gummibeten tidigare så han provade några av mina Pigshad junior samt den vanliga och nu är det det ända han pratar om. Antar att han kommer tjata hål i huvudet på sin pappa tills han får åka och handla Pigshad hahaha.

Vi fiskade från kl 10.00 - 18.00 på ett mycket blåsigt Mälaren och vi fick totalt upp 4 st gäddor och tappade 4 som vi vet va riktiga tapp. Jag hade ett riktigt håll käften hugg på ett ställe som jag är säker på att det va en riktigt bra fisk. vi stannade där en stund och jag hoppades att den skulle hugga igen på Morgans bete så han fått mosa  sitt gamla PB på 5 kg men den ville inte nå mer.. Synd.

Men överlag en mycket lyckad dag och fisk fångade vi ju. Detta kommer vi nog köra om i framtiden 100 % säkert.







1 kommentar: