måndag 6 maj 2019

Det här med kastdäck i båtar



Nuförtiden ska varenda sportfiskare ha kastdäck i sin båt (kan även heta soldäck i vissa båtar. För den som inte vet vad jag pratar om så kan det enklast förklaras med bilden ovan.
Jag har fiskat i båtar med och utan kastdäck (min egen båt har inte kastdäck) och jag är väldigt kluven till om jag gillar det eller inte. Då man står och spinnfiskar i hyggligt väder så är det jäkligt bekvämt, man kommer upp och det är lättare att se och att kasta men baksidan med kastdäck är att det är lätt att tappa balansen och kliva överbord om det går hög sjö. I större båtar på säg 5-7 meter långa och 2.5 meter breda så är det sällan något problem med stabiliteten även i hårt väder. Men ta en liten båt på 4.5 x 1.6 meter som inte är byggd för kastdäck utan man har byggt det själv efterhand så är det jävlar inte så trevligt då båten ofta är rank o vinglig.+ att du flyttar ju upp tyngdpunkten på båten och den är inte konstruerad för detta.

En bra sak med dessa kastdäcksbåtar är ju att det blir en enorm möjlighet till förvaring under plattformarna, man kan stuva undan massor med prylar. Men en negativ sak som jag som är lite äldre  märker av är att det blir mycket knästående då man ska byta beten eller meka med fiskesakerna samt knästående för o ta gälgreppet på en gädda, min gamla rygg o knän tar mycket stryk efter dagar av detta. I min båt Ockelbo B16 AL så står jag ofta på bakre bänken då vi är 2-3 st som fiskar men då jag är själv i båten så står jag ofta fram nere på golvet och jag fiskar lika bra där, jag har inte saknat kastdäck någongång. Visst förvaringen är grym men så länge det finns bra förvaringsmöjligheter så tror jag att jag håller mig till båtar utan kastdäck med mycket durkyta och bra förvaring. Sen om det går metersvågor så känns det jävligt tryggt med lite reling i kukhöjd man kan stödja sig mot och ingen riska att kliva över relingen. Och jag kan böja mig ner i vattnet eller håven för att tvätta händerna eller lyfta upp fisken utan att krypa på knä.

Nu dömmer jag inte ut båtar som Nitro, tracker osv utan detta är min helt egna reflektion och upplevelse att fiska från olika båtar. Vi är alla olika och var man och tjej väljer själv vad som passar bäst. Men tänk på säkerheten då ni bygger om en båt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar