tisdag 30 april 2019

Fiske I Furusund med Sebastian

Söndagen 29/4 packar jag i fiskegrejerna och beger mig mot Dyviks marina nära Furusund där Team kompis Sebastian ska möta upp mig för fiske i skärgården. Kl 11.00 är jag på plats och vi packar ner prylarna i hans ny/gamla båt. Sebastian har köpt en lite mindre motorbåt för fiske (Familjen har en större Yamarin som inte lämpar sig för spinnfiske då den är för stor o klumpig) Därav har han skaffat denna. En Finnspeed med 40 hk yamaha, kastdäck och frontmonterad elmotor 80 trailer. m.m.

Eftersom vi är i skärgården så förväntar vi oss inget superbra fiske då det är svårare än någonsin att hitta och fånga gädda härute men man får inte ge upp så jävla lätt. Det finns fisk, gäller bara att ha lite tur och leta upp dom. Då jag har urusel lokalkännedom så litar jag helt på att Sebastian vet vart vi ska fiska då han har fiskat här i många år. Vi kommer fram till fina ställen och börjar fiska. Vi har några följen och nafs och så fortgår det en stund tills vi åker till en ny plats som brukar ge fisk och här hugger det lite. Ganska snart får Sebastian upp en fin men mindre gädda och tappar en strax efter det en gädda som simmar iväg med en Westin Swim i munnen. Linan gick av. Det va ingen stor gädda så det måste varit skada på linan. Snopet värre.

Bara 20 minuter senare lyckas även jag få en gädda. Även den en mindre men i fin kondition. 
Vi intar kaffe med mammas hembakta bullar och njuter av vädret och miljön medans vi surrar om lite allt möjligt innan vi provar nya ställen som inte ger fisk. Vi ser lite fisk på ekolodet och har försiktiga nafs men dom vill inte riktigt.

Tiden går och vid 19 tiden på kvällen så bestämmer vi oss för att packa ihop fiskegrejerna för vi behöver göra en avstickare till Sebastians sommarställe som ligger på en ö härute . Vi brassar iväg i 22 knop och diskuterar hur mycket bränsle denna gamla 2-taktare dricker på ett fiskepass. Jag har tankat fullt 23 liter säger Sebastian räcker det. Ja det tror jag fan säger jag. Vi har iallafall 10 lite extra bränsle i en dunk i båten och det är ju en jäkla tur för med bara några minuters båtfärd kvar till stugan så dör motorn...Soppatorsk. Antar vi fick svar på våra spekulationer om hur törstig motorn är.

Iallafall precis när motorn dör så kommer kustbevakningen tuffande i den stora båten och ser att vi fått stopp så dom glider in och kollar med oss vad som hänt. Vi förklarar att det bara är soppatorsk. Medans vi fyller på bränsle så väntar dom iallafall och småpratar lite bara för att se så motorn hoppar igång igen. Och den startar direkt så vi kan åka vidare till sommarstugan. Och även kustbevakningen åker vidare till vart nu dom skulle. Väl framme så ska vi byta båt samt bära upp lite grejer till stugan sen tar vi stora båten till marinan där Sebastian har båtplats för den. Jävligt fin båt han köpt, stor rejäl Yamarin med 150 Hk Yamaha. Me like.Allt går bra och jag tackar för mig tills vi ses nästa gång och beger mig hemåt. En bilresa på 15 mil.

Tack Sebastian för en härlig dag i skärgården i dina nya båtar.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar