fredag 12 april 2019

3 dagars Mälarfiske.

Fiske säsongen från båt är igång. Jag har hunnit varit ute på vattnet 2ggr innan denna helg, första passet vad med team medlemmarna Hans och Sebastian och det blev ett bompass. Helgen efter det vad jag ute själv och fiskade och lyckades få 5 gäddor i båten varav 2 lite bättre storlek på ca 5 kg.

Iallafall nu till denna helg. Tre dagars fiske från  fredag till söndag är planerat med 3 olika personer och 3 olika båtar. Idag fredag så fiskar jag med team kompis Hans ifrån min båt. Tidigare i veckan så vände ju vädret från vårfint till kallras med snö och minusgrader på nätterna. Detta gör ju inte direkt underverk för fisket så vi förstod att det skulle bli trögt som fan att få några gäddor. Men vi surar inte ner oss för det utan vi sjösätter som planerat på fredagen och beger oss ut på mälaren. Det är kallt mycket kallt att åka på båt i 30 knop när det blåser nordanvind och luft temperaturen är 5 grader. Vatten temperaturen ligger på 3-4 grader.

Vårat första stopp blir en stor grund vik som ligger i lä från vinden och kanska direkt har jag en följare som vänder vid båten, en mindre gädda. Sen tar det inte lång tid innan Hans landar en liten gädda på kanske 2 kg  och även jag en på ca 2 kg 10 minuter efter. Vi fiskar på en bra stund och det kommer upp någon till i samma storlek men ingen större Vi tänker att dom stora damerna är nog ute på djupare vatten än då det är så kallt i vattnet så vi byter plats och provar djupare men vi får inga hugg alls. Vi beger oss till en annan stor fin vik som ser lovande ut och nöter på en längre stund både djupt och grunt men nä det va ingen hemma där. Vi tar lunch och kaffe och funderar lite men kommer fram till att det första stoppet är nog bäst så vi åker tillbaka och nöter här resten av tiden. Igen så kom en mindre gädda upp nästan direkt sen dör det ut en bra stund innan Hans får ett bättre hugg. Det är ingen riktigt stor fisk men det blir dagens största och sista. Vi uppskattar vikten till runt 4-5 kg.
Totalt fick 6 gäddor fick syna insidan av båten innan dom fick simma vidare och bli större.




Imorgon ska jag fiska Mälaren med min vän Mike och då är jag gäst i hans båt, vi får se hur det går med fisket och om vi lyckas fånga några större gäddor. Men mer om det kommer imorgon så titta in då.

Dag 2 då .
Mike och jag åkte iväg för att rampa i båten på hans nya ställe han skaffat bomnyckel till men där tog det stopp då en militär bryskt sa att här får ni jävlar inte komma fram idag för vi har övningar på militärfältet. Jaha de va som fan. Ja det va ju bara o vända och åka till ett annat ställe för o sjösätta. 45 minuter senare än planerat va vi iallafall på vattnet.
Det är kallare i luften idag än igår men vatten tempen är densamma mellan 2.5 - 4 grader.
Vi åker till den första uttänkta viken där vinden legat på i några dagar och det är med högsta sannolikhet en lekvik när tempen blir rätt. Ganska snart kommer det upp fisk tror den första är en gädda på ca 4 kg i fin kondition och sen har vi några tapp samt rejäla hugg. Efter en kopp kaffe så får jag 2 mindre gäddor och Mike tappar en fin gädda precis vid båten. Vi nöter på någon timme till innan vi byter plats men dom efterföljande platserna ger ingenting. Vi studerar sjökort och vi hittar en plats där ingen av oss varit tidigare. Vi tycker den verkar het och vattnet är 4 grader i denna lilla vik. Pang bara efter 5-10 minuter så har vi flera hugg och fisk i båten. Vi nöter en stund och inser att vi nu fångat eller skrämt upp alla fiskar i denna vik så vi beger os mot rampen där vi hamrar på i närheten i ytterligare 30 min innan vi ger oss för denna dag.

Det slutar med 6 fisk upp och minst lika många tappade. En mycket trevlig dag på mälaren i kallt väder.




Apropå den 3:e dagen som vad planerat så har vi ställt in den pga värkande ryggar och långa pass. Vi kör på nytt i påsken då jag är ledig 2v.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar