tisdag 23 april 2019

Trehärarslaget - en utmanartävling del 2.

Måndagen den 22/4 så körde vi  Trehärarslaget del 2. Det vad så klart samma goa gubbar och team som i del 1 och kommer vara så i del 3 med. Vi som tävlar är alltså Team WolfPike, Team Fiskefuralle, Team StonerLures. (dock hade Stonerlures en inhoppare pga av förhinder)

Denna gång så har Fiskefuralle valt vatten vi ska tävla i. Och det är den mycket mytomspunna och fantastiska skärgården i Furusund. På 80-90 talet vad detta ett av Sveriges absoluta toppvatten för grov gädda men efter år av hårt fiske både på gäddan men framförallt på torsken så är inte detta vatten vad det en gång har varit, inte ens nära. Det är numera väldigt svårt att få gädda och abborre i denna vackra skärgård.


Så med start klockan 09.00 av tävlingen så vad det bara att ställa klockan på ringning 04.30 då jag har 18 mil att åka och vi tar min båt så är det en tur på 2.5 timma ca. Och ja jag är morgon trött och kan va lite grinig på morgonen så jag behöver min tid med kaffe och en stund på skithuset innan jag är redo. Jag anländer redan kl 08.00 och tänker att jag är först men inte då Håkan är redan där och även Fiskefuralle gubbarna  och bara 2 minuter efter mig kommer även Stonerlures farande. Efter hälsande, kramades och lite snack så åker båt efter båt ut på rampen. Vi hinner starta tävlingen lite tidigare än planerat vilket alla tycker är bra. Kan ju vara bra att nämna att detta är Fiskefuralles hemmavatten och vi andra har aldrig blött en krok här. Eller jo jag och Håkan har det men vi snackar väldigt lite erfarenhet om vattnet men som tur är har vi en Team Medlem i WolfPike som har sin båt i Bergshamra som bara är 10 min bort så vi fick många värdefulla tips av honom. Tack.


Vi har en plan och det har så klart dom andra med. Vattenståndet är lägre än på många år så man får hålla undan vid grynnor o sten då för där det normalt går o köra över nu innebär ljushållare av propellern (Eirik Flatebakkens ordspråk) Så jag med Team Wolpike Janne och Håkan drar iväg och redan på andra spoten vi provar så får jag 2 gäddor och tappar en. Det är små rackare 65-70 cm men då detta är en tävling där dom sammanlagt 5 längsta räknas utan minimum mått så är alla viktiga.


Vi är alla tre hänförda av den vackra skärgården och man förstår nu varför detta en gång vad Sveriges främsta fiske vatten. Önskar jag varit här på 80-90 talet. Iallafall vi provar nya ställen ett efter ett  men det är segt...väldigt segt. Ena stunden är vikarnas vatten klara som en bassäng och i nästa är det grumligt. Vi har förstått att det gäller att hitta vikar och marer med lite grumligare vatten och tång/gräs som skydd men det är ju lättare sagt än gjort. Helt klart är att flera av platserna vi besöker är rätt för vi tappar fisk o har följare samt så kom Fiskefuralle in i samma mar som oss när vi satt med kaffet i knät.


Och i just denna mar så händer det alla är rädda för. Vi grundstöter. Nu går det så otroligt sakta men propellern får sig en kyss ändå, den tredje på 2 säsonger. Jag har filat till den tidigare men nu blev det dags o byta den. Vi behövde inte göra detta på plats utan det är mindre skador men jag bytte ut den när jag kom hem. Jag är ju sådan att ja alltid försöker gardera mig så självklart har jag en ny propeller i båten för just sådant här. Den trasiga skickas till Propellertrim för renovering. (ja skäddan o drevet klarade sig)


Vi fiskar vidare och efter en stund fångar Jan en gädda även denna är liten. Beten och taktik som fungerade vad mindre beten som kan fiska otroligt långsamt med häng i vattnet vid vevstopp, färg vad mindre viktigt men grälla färger funkade.


Klockan närmar sig tävlingsslut och vi åker för att rampa upp båten och få oss ett gott mål mat som grabbarna i Team Fiskefuralle ordnat. Det är grillade hamburgare med mer tillbehör än vad som får plats mellan 2 bröd. Mycket gott efter en dag på vattnet.

Det har varit en mycket trevlig tillställning även denna gång, vad annars kan man vänta sig med så härliga människor. Hur gick det med tävlingen då vem vann vem kom sist ?

1:a Fiskefuralle

2:a Team Wolfpike
3:a StonerLures

Nästa år är det Team Wolfpike som får välja vatten och det är klart och vi har redan meddelat dom andra teamen att det blir Dalälven. 

Ett fantastiskt vackert vatten som håller mycket grova gäddor om man hittar rätt.
Det är nu helt jämt mellan teamen, alla har 4 poäng. Så drabbningen vid Dalälven kommer bli väldigt spännande. Och även där gäller det att köra försiktigt för det är mycket sten och flytande timmer och det finns inte sjökortstäckning överallt.

Vill tacka Fiskefuralle för ett grymt bra upplägg på alla sätt från början till slut. Ser redan fram emot nästa år.  Ha nu ett fantastiskt fiske tills vi ses nästa gång.




Fiskefuralle är på väg o köra om mig på väg mot furusund och tar denna bild.

Medelstorleken på gäddorna





Hamburgare på väg att intas

Jan med sin gädda

Akta ryggen



På väg till första stället


Multi pissning

Tydligen har favorit betet fastnat i vassen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar