måndag 29 april 2019

Fiske i Mälaren med lite knas......

Söndagen 28/4 så begav sig 4 medlemmar ur team Wolfpike ut på Mälaren för gäddfiske.
Vi som fiskade är Jan, Johan, Hans, Anders. Jan och Johan i Jans båt och Hans och Jag själv i min båt.
Vid 10.30 så va vi alla framme vid rampen och vi insåg att detta kommer bli spännande för att inte säga djävligt bökigt. Vi har använd denna ramp ett antal gånger tidigare men inte med så här stark vind som blåste in från fjärden som idag. Det är stark sidovind som trycker in, det finns ingen brygga utan det är en stenig brant gropig natur-ramp som kräver bra fyrhjulsdrift om du ska ta dig upp.
Bra bilar har vi så vi tänker att detta löser vi.. Jag är först i med min båt och Hans får försöka hålla båten så inte vinden trycker in den bredsides mot stranden. Jag parkerar bilen och tillsammans så lyckas vi knuffa ut båten och komma i utan allvarliga problem men det är nära att man blir blöt om fötterna då vågorna slår in mot stranden.

Vi åker ut 50 meter och ankrar och inväntar nästa ekipage som ska i. Jan backar ner mot vattnet och då blir det lite knasigt. Han kommer ner lite snett och för långt ut i vattnet så hela trailern hamnar under vattnet. Båten glider av som den ska och Johan försöker hålla den rätt mot vinden men trailern är lite i vägen. Och när Jan ska köra upp den tomma trailer så har bilen hamnat i ett dåligt läge i en grop så den får inte fäste i gruset. Jag ser det utifrån fjärden men kan inte ta mig iland och hjälpa till då trailern står i vägen. Efter frustration o trixande så lyckas iallafall Jan få bilen att greppa och han kommer upp och kan parkera. Efter mycket om och men så kommer även dom ut på vattnet. Dock lite fuktiga om fötterna. 

Jag har en del spots jag vill prova en på andra sidan fjärden, det är ca 1.5 mils båtfärd eller 7 distans som det heter på båtspråk. Vi sticker iväg med båda båtarna till andra sidan och börjar fiska. Men det är trögt fiske. Några dagar innan har vi haft rätt bra fiske och det har varit riktigt varmt på Mälaren men nu har det blivit kallras och det blåser kallt och vatten temperaturen har sjunkit till 6-8 grader igen. Vi har några nafs och följare i början sen dör det ut så vi bestämmer oss för att göra en längre förflyttning igen och leta upp varmare vikar. Jag och Hans hittar det och Hans lyckas få upp 2 st mindre gäddor i 2 kilos klasssen. Vi andra 3 får ingen gädda idag.

Det närmar sig solnedgång och vi kommer överens om att åka tillbaka till rampen. Vi hade ju hoppats på att vinden skulle ge sig till kvällen men inte då. Vi inser direkt att ska vi få upp båtarna utan bada till midjan så krävs planering och teamwork och timming in i minsta detalj. (jag har en plan).
Det går bra att få upp båtarna utan incidenter  (Jan blev sjöblöt om fossingarna men han hade ombyte med sig) 

Det blev en hädelserik dag på Mälaren med trööögt fiske men så är det ju ibland. Speciellt denna tiden då gäddleken är i fullfart på dom flesta ställen.

Bara att ta nya tag så fort tillfälle ges.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar