onsdag 21 augusti 2019

Dubbla 10 plus gäddor på Mälaren

Idag vad det bokat fiske med Eirik Flatebakken igen. Eirik är ju medlem i Team StonerLures och jag är Medlem i Team Wolfpike Vi fiskade förra tisdagen och hade ett bra fiske (finns att läsa om i bloggen) Vi hade bestämt oss för att ta Eiriks båt idag och köra ett annat ställe som han normalt inte fiskar så mycket men jag gör desto mer. Men i sista stund så pratade vi och bestämde oss för att byta plats till en helt annan del av mälaren som haft sjukt bra fiske ett tag nu. Sagt och gjort ställer klockan på 04.00 och när klockan ringer så är jag sjukt trött, jag sov bara 3-4 timmar denna natt men va fan när det är gäddfiske på gång då finns det inget som stoppar mig. Brygger kaffe, äter gröt, dricker 2 koppar kaffe...dags att gå o skita (bättre hemma än behöva gå iland för o skita) Jag kommer iväg strax efter 05.00 och skickar ett meddelande till Eirik att jag blir 15 minuter sen. Klockan 06.15 är jag framme vid rampen och Eirik har redan börjat sjösätta båten. Både han och jag är taggade som fan. Idag ska vi ha varsin meters fisk. Punkt. 

Vi lastar i allt och beger oss iväg till första stället vi ska fiska och kör igång men det nappar inte vi har några nafs och pet men inget mer vi nöter på en stund men vi är överens om att vi lämnar denna plats nu och kommer tillbaks senare då vinden har tilltagit, för den ska göra det under dagen. Åker båt en bit men det är dött ..inte ett jävla skit händer. Vi byter beten, testar olika djup, snabb invevning långsam hemtagning, stooora beten små beten men nä...Jag får 2 små rackare som hade fått plats i beteslådan. Trögt är bara förnamnet. Eirik tappar humöret lite men jag får han glad igen med mitt snackande om det ena o det andra. Vi tar kaffe paus och käkar goda baugetter som jag tillagat. Det är köttbullar och joks på den ena och pastej, ägg gurka på den andra vi har 2 st varsina. Sen testar vi ännu en ny spott som brukar ge åtminstone medelstora gäddor men det ända som händer är ett hugg som kliver av. Vad fan har hänt ? Verkar som gäddorna flytt fältet. Vi har nu bara lite mer än 1 timme kvar o fiska innan Eirik måste hämta ungarna från skolan o dagis.

Vi bestämmer oss för o dra dit vi började för nu blåser det på riktigt jävla bra och båten slår hårt i den höga sjön och vattnet yr över oss. Och det är nu det händer....Nästan direkt så hugger det på Eiriks spö och vi ser att det är en riktigt stor gädda som svalt hans Savage Gear Line Thrue 20 cm. Jag kastar mitt spö åt sidan och greppar håven som sett bättre dagar sne o jävlig. (Eirik du behöver en ny håv) Iallafall det går bra och jag håvar en ruskigt tjock gädda åt Eirik och vi ser att det är en 10 + lätt lyckan är total det kramas och tjoas. Vi mäter den till 108 cm riktigt grov är den. När den fått gå tillbaka så sätter sig Eirik ner och bara är nöjd, så jävla segt som det va tidigare under dagen och sen smäller denna gris på. 

Jag börjar fiska igen och vi säger att nu är iallafall dagen räddad för det är inte varje dag man har 10 kilos +  gädda i båten på mälaren. Efter 3 eller om det va 4 kast så smäller det på duktigt på mitt spö som har en stor Jerk på 150 gram i änden. Eirik ser direkt att denna är stor så håven åker fram igen och efter en stund så glider en riktig tjockis i håven vi ser direkt  att även denna väger 10 kg + och efter att vi krånglat loss gäddan ur håven så mäter vi denna till 104 cm men båda dessa gäddor är så tjocka så dom har fan bristningar på magen. Jag inser att nu har ju fan dragit PB. Mitt tidigare är på 9.6 kg och denna är över 10 kg. Som jag slitigt i många år för denna jävla 10 kilos fisk 100 tals gäddor mellan 6 och 10 kilo har det blivit men nu 10 kg plus.

Så jävla galet. På sista stoppet där vi började dagen så tar vi varsin gris på 30 minuter och precis innan vi måste ge oss mot rampen dessutom. Det lönar sig att inte ge upp, fiska ända in i det sista för plötsligt är det som magi. Allt stämmer, du är där, vinden är rätt, gäddorna är hungriga och jagar och smack så är det glädjeyra. Det va kramkalas och glädje i båten denna dag kan jag lova. Detta är min 8:e gädda över metern i år hittills men min allra första över 10 kg.

Tack Eirik för en sjukt rolig dag. Ser fram emot fler pass på vattnet med dig.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar