fredag 23 augusti 2019

Mälaren levererar grymt bra just nu.

Idag fiskade jag själv på ett mycket blåsigt mälaren. (därav lite dåliga bilder) Mälaren har varit magisk bra senaste veckorna inte bara för mig utan det är många som har har haft mycket bra fiske om man hittar rätt vid rätt tid men så är det ju alltid tänker nu någon. Att hitta rätt alltså, jo förvisso men att det står så mycket grov fisk på ganska begränsade områden tycker iallafall inte jag hör till vanligheten. Jag tror det beror till stor del på vinden som har tryckt på rejält åt precis samma håll i 5-8 dagar. Tidigare har ju vinden vänt flera ggr var o varannan dag. Det har helt plötsligt blivit väldigt bra stabilitet i vädret för gäddfiske. Men säg den lycka som varar, nu ska det bli varmare igen med strålande sol och knapp bris. Jag det tror jag kommer lägga locket på för detta gäddrace som varit ett tag. Jag hoppas så klart jag har fel.

Men som sagt i torsdags så fiskade jag eftermiddag och fisket va på topp. Jag sov till klockan 10.30 eftersom jag skulle gå på helgnattsskiftet vid kl 23.40 så behöver jag min sömn på förmiddagen.
Klockan 14 hade jag sjösatt båten och var på väg till första tänkta stället för dagen och visst fan hugger det idag med. 6:e kastet med en stor jerkbait så tar det stopp och det kommer upp en 100 cm gädda. Det är mycket blåsigt där jag står och fiskar så båten kränger som fan, elmotorn jobbar hårt för att hålla mig i position. Det är fanemej inte så lätt att håva stor ursinnig gädda i halv storm, håven i ena handen o spöet i andra och rätt som det är när man tror den är redo för håvning så drar den iväg som ett fyllo mot bolaget innan stängning. Inget kan stoppa den. Men det går bra med håvning och gälgreppet idag. Det kommer upp totalt 9 st gäddor och 5 på metern. sviten på dom största vad. 98, 99, 103, 101, 106. Men ingen är lika tjocka som dom dagen innan. Men alla hade fin kondition och alla fick simma tillbaka. Jag har inte bilder på allt då det blåste så jävligt så en del bilder blev så jävla dåliga, (jag ser inte klok ut) Samt så visar dom för mycket av vart jag är på mälaren  så dom lägger jag inte upp. Nu rår jag ju inte för att jag ser ut som en sneknullad T-Rex med Karl Alfred armar. Det är bara så det är man får göra det bästa av det. 

Fisket rullade på bra fram till kl 19 då det dog ut. Kl 19.30 vände vinden tvärt och det började blåsa ännu jävligare och himlen öppnade sig och det vräker ner regn. jag packar ihop och åker till rampen och tänker att det varit ännu en jävligt bra fiskedag. Jag är mer än nöjd. Hemma runt 21.30 och packar in båt o grejer i garaget käkar lite mat och tar en kopp kaffe och glädjer mig åt dom 2 senaste dagarnas fiske innan jag byter bil och åker till mitt arbete. Nu blir det inget mer fiske förrän tidigast måndag men troligen blir det tis-tors som jag kommer fiska igen..

Laters/

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar