tisdag 13 augusti 2019

Gäddfiske med Eirik Flatebakken

Klockan 05.30 ringde klockan och det va dags o kliva ur bingen för att åka mot Uppsala för att möta upp Eirik Flatebakken för gäddfiske. Det är bra gäddväder, vinden har legat på hårt åt samma håll i några dagar nu och det är molnigt och hård syd/västlig vind. Kl 07.30 har vi rampat i min Ockelbo B16 och är på väg till första spotten. En kant med mycket gräs och tång på ca 2 meters djup men strax utanför har vi brant ut mot djupare vatten. Nästan direkt hugger en mindre gädda på mitt Jerkbait men jag tappar den. När vi synar betet så ser vi att en trekrok samt fjäderringen är borta. Fjäderringen har gått av. Detta va ett helt nytt bete så det måste ha varit materialfel på den fjäderingen. Aja shit happens. Bara en stund efter det på nästan samma ställe så tappar jag en lite större gädda precis vid båten kanske en 4 kg`s. Vi byter plats och åker båt 10 minuter men den spotten ger inget, lite stötar o nafs men inte mer än så. Så vi intar kaffe o smörgås och åker en längre sträcka där det alltid står fisk men platsen fiskas hårt ochså. I början så högg det bäst på gröna beten men nu är det dött. Eirik sätter på en lysrörs grön Pigshad och får hugg direkt så jag rotar lite i lådorna och tänker att jaja det ska va neon färger kanske just nu. Plockar upp en Gatorgum shad i självlysande orange med guldglitter på ryggen. Detta är ett beta jag aldrig trott på men den har hängt med ett tag ändå. Efter tredje kastat med den så smäller det på hårt i naten. Stor fisk ropar jag till Eirik så han tar fram håven. Och när den kommer närmare båten så ser vi att det är en grov gädda. Den är stark som satan, mitt gatorspö som är klassat till 180 gram böjer sig djupt när gäddan gör 3 rusningar på 10 meter innan vi får den så vi håva den. Vi väger den inte men mäter den och den är prick 100 cm men den är ruskigt grov och i fin kondition, jag uppskattar vikten till 8-9 kg. En fin mälardam som fick simma vidare.

Efter ca 30-40 minuter i samma område så hugger det på Eiriks spö och även han får en fin fisk, lite mindre men typ 5 kg iallafall. Sen bestämmer vi oss för att åka tillbaka där vi började för det brukar vara jävla bra där. Och mycket riktigt så tappar Eirik en grov jävel tog bara stopp och sen ser vi en enorm virvel 5 meter från båten. Lätt metersfisk. Jävla surt . Hade ju varit grymt o få avsluta med en gris innan vi måste bege oss hem. Eirik måste hämta barnen från dagis så kl 15 beger vi oss mot hamn. Det blev 4 gäddor upp 4 tappade och fler pet o hugg. En mycket trevlig dag med en galet trevlig Norrman. Vi ska köra några pass nästa vecka med eftersom han har semester och jag är ledig i veckorna så har vi gott om tid o fiska på mornar och dagarna. Vi ska även ta ett pass i mina vatten eller i den delen av mälaren jag fiskar mycket. Ser fram emot detta.

Tack Eirik för en trevlig dag med många skratt och feta gäddor.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar