lördag 17 augusti 2019

Ockelbo B16 AL får sidostuv monterad

Man kan ju köpa en sidostuv till Ockelbo båten för hutlösa 8000 kr vilket jag vägrar betala för en aluminiumlåda. Så jag tänkte att hur jävla svårt kan det vara att bygga en själv ?.

Jag börjar skissa och fundera på detta och kommer fram till att detta kan jag göra för ca 1000 kr. Jag börjar med ta måtten för lådan samt bygga en mall som följer skrovsidans buktning. Sen bygger jag helt enkelt en träram (en rejäl sådan) som jag klär med 3mm aluminiumplåt. Jag har fått hjälp med tillverkningen av aluminium plåtarna av min goda vän Patrik på Pallans konst smide.

Träkonstruktionen står inte direkt på durken i båten utan det ligger fötter i plast monterade i mellan. Jag tillverkade dessa av skärbrädor från Biltema. Billigt och bra.

Om någon funderar på hur jag satt fast den i båten så har jag satt så kallade blindnitmutter/pressmutter. 1st i durken på båten och 1st mot den främre stuven i båten. 2st M8 håller allt på plats och man kan enkelt ta bort lådan om man vill.

Hela lådan är mycket stabil när den är monterad på plats. Jag väger 105 kg och kan utan vidare stå, gå, sitta på den.

Nu arbetade jag inte med denna i ett svep utan lite då o då när jag haft tid mellan fisketurer och mitt vanliga arbete. Jag skulle uppskatta total tid till kanske 15 Tim och total kostnad 1500 kr. Då ingår köp av specialtång och muttrar för fastsättningen. Trä och aluminium plåten 500 kr. Hjälp med att klippa, bocka plåt = tjänst och gentjänst.








1 kommentar: