måndag 11 oktober 2021

Det vad länge sedan jag va på Mälaren

 Jag har inte fiskat i Mälaren sedan i våras men i lördags så tyckte Hans Lundblom och jag att det va dags för ett pass i norra björköfjärden. Klockan ringde 06.00 och vid 07.00 mötte jag upp Hans, Vi tog hans bil och båt idag och strax före kl 09.00 så va vi på vattnet. Det är perfekt gäddväder, lagom vind från sydväst och ett tjockt molntäcke blockerar solen hela dagen, det känns som gädda i luften. Och redan på första stoppet och i första kastet som Hans gör så smäller det på en riktigt fin och fet Mälargädda, Den är rejält stark och gör flera rusningar innan den kommer upp och jag säger till Hans att den är fin den är riktigt fin. Håvningen går bra och vi mäter och väger den till 101 cm 7,6 kg. Inte dumt för att vara på första kastet. 

Vi nöter vidare på lite andra ställen men det är segt, Hans får några mindre i tät följd ett tag och jag tappar några men fångar till slut en liten rackare. Det som fort visar sig och en av anledningarna till att jag ratat mälaren fram tills nu är att av 50 ställen/spots som jag gillat förut och fiskat förut utan att det varit båtar där jämt är historia numera. På varenda jävla vik, grynna, udde, djupkant, så stod det antingen en båt eller så va en båt på väg därifrån eller på väg dit. Jag skojar inte det va sjukt mycket båtar ute och man såg ett mönster att så fort en båt lämnat ett område så tog det max 60 min så va en ny båt där och nötte.

Detta kan inte vara hållbart, gäddorna får ju aldrig vila eller återhämta sig samt så märks det ju att gäddorna lär sig och är mindre huggvilliga. Man får helt enkelt försöka hitta nya spots att fiska och det har jag inget emot, tvärtom. Problemet är att när det är så galet mycket båtar ute så går det ju inte att hålla något hemligt alls. Ger mig fan på att flera har kikare med sig och så ser dom en båt på ett "Nytt Ställe" så boom, direkt du lämnat så är någon där och nöter på det stället. Och åka runt leta ställen i timmar för dyra bensinpengar så att andra kan slippa genom att "Följa John" det betackar jag mig för. 

Nä blir nog inte så många fler pass i Målaren i år. Det finns ju hur mycket andra vatten som helst att fiska i med mindre fisketryck. Jag letar nog hellre där och tar ett och annat bompass. För rätt som det är så har man ett till smultronställe som få vet om (jag har många förutom Mälaren) där man kan fiska i lugn och ro utan att det kommer en båtjävel och lägger sig 70 meter ifrån dig på samma ställe.

Iallafall så vad det ett trevligt pass med Hans på Mälaren och grattis till den fina gäddan. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar