onsdag 20 oktober 2021

Trögt fiske senaste helgen.

 I helgen som va så blev det två fiskepass med två olika personer i två helt olika vatten. Lördagen så fiskade jag med min grymma vän "Jan Syren" i en mindre sjö i Dalarna som alltid har levererad mycket bra..tills nu. Jäklar vad svår flörtade gäddorna vad, vi hade strålande sol och hård vind hela dagen och det började bra med en härligt stark gädda nästan direkt men sedan så dog det ut under dagen med endast några små upp. Men det va en trevlig dag på sjön med mycket snack om allt mellan himmel och helvete och många skratt.

På Söndagen bjöd jag med den grymmaste gäddfiskaren i Ekoln "Eirik Flatebakken" på en tur i en annan del Mälaren och även här brukar det vara gott om gädda och ofta feta stora gäddor men inte idag. Det visade sig också att just idag så gick tävlingen Cashgäddan som Sportfiskeboden i Västerås anordnar varje vår och höst gick av stapeln så det va trångt på parkeringen vid Gäddeholm. Aja vi trailade i en stund efter starten samt upp långt efter tävlingens slut för att slippa trängas. Iallafall så blev det även idag jävligt svårt att fånga några större gäddor vi kastade med det mesta på alla möjliga platser som jag vet brukar leverera. Visst det kom upp 5-7 st gäddor men bara smått, även idag vad det strålande sol med tidvis hård vind med många skratt och tugg mellan himmel och helvete.

Men som jag sagt förr, fiske är nyckfullt och man får räkna med en massa tröga pass mellan dom fantastiska fiskepassen då man får flera stora gäddor. Speciellt då man jobbar i veckorna och oftast bara är ledig på helgerna. Men fiske är så mycket mer än bara fånga stor fisk det är även om att få vara i naturen, avkoppling, adrenalin kickar när det hugger, kamratskap, försöka överlista fisken, dagar och veckor av förberedelse för varje helg. Och när allt stämmer blir det magi med stora gäddor kramar jubel blandat med frustration när man tappar den där "StorFan" som alltid är ett världsrekord haha. Ja har man inte varit med och upplevt allt detta så är det nog svårt att förstå sig på oss Gäddfiskare. Tack för 2 trevliga fiskepass mina vänner Jan och Eirik. 

PS det är inte slut på säsongen än det blir minst 4-6 pass till innan jag parkerar båten för vintern.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar